Det är lite drygt tre år sedan som jag började äta frukost, och sedan dess har jag testat allt möjligt. Jag har kommit fram till att vaniljyoghurt fungerar bra. Men jag har inte hittat det perfekta tillbehöret. Granola, crunch och müsli innehåller för det mesta för mycket fiber mot vad min mage tål på morgonen och oftast saker jag inte gillar, som kokos.

Lyckan när jag äntligen förstod hur jag kunde göra min egen drömfrukost! Jag valde ut bara sånt jag själv ville ha av det här receptet och la till lite nytt.

granola ingredients

GÖR DIN EGEN GRANOLA SÅ HÄR

Allt förutom russin och sirap blandade jag ihop i en långpanna. Mest havregryn och lite mindre av de andra. Nästa gång ska jag ha fler sorters nötter, men den här gången hade jag mandel, cashew och en nötmix. Jag plockade bort russinen i nötmixen.

granola

Sedan ringlade jag över en blandning av vatten och sirap. Jag tyckte att det behövdes mer än det stod i receptet så jag dubblade satsen.

syrup

Jag rörde om så att vätskan sögs upp. Den skulle bli smulig i konsistensen och det blev den lyckligtvis.

granola 1

Jag skickade in plåten i 200-gradig värme längst ned i ugnen i 20 min. Jag rörde om var femte minut och de sista fem minuterna fick russinen åka med.

granola 2

Mums! Nu smakar min morgonstund verkligen guld.

breakfast granola

Author

Wilda Kristiansson, 30 år. Högkänslig, introvert socionomstudent bosatt i Eskilstuna. Skriver bok, testar DIY, fotograferar, reflekterar och växer ur trauma.

Lämna ett avtryck

%d bloggare gillar detta: