Mål 1.
Skapa en vardag som liknar en arbetsdag med sysselsättning (skrivande/studier), träning, morgon- och kvällsrutiner, mattider, hushållsarbete. 

Jag har varit sjukskriven i tio år. De allra flesta av dessa år har jag haft sysselsättning i någon form. Förutom att jag har läst in mina gymnasiebetyg på vuxenutbildningen, mestadels på distans, har jag också haft ideella uppdrag i varierande omfattning. Det har varit ett bra sätt för mig att undersöka hur mycket/lite jag faktiskt klarar av.

Att göra något som jag känner mig trygg i att jag kan har hjälpt mig att hålla min självbild utanför den sjuka identiteten. Jag har kunnat reglera arbetsbördan genom att jag har befunnit mig i sammanhang där det är okej att misslyckas, backa, delegera och där ingen prestation är ett absolut krav för min försörjning. Samtidigt har jag lärt mig hur jag fungerar mentalt och fysiskt (och hur dessa samverkar).

En dålig dag när jag har halkat efter med studier har jag kunnat ta ikapp en bättre dag. Jag har kunnat göra saker jag tycker om, men som tar energi, för att jag har kunnat vila dagarna efter. Jag har kunnat sova ut på morgonen när jag har behövt det och aktiverat mig utifrån dagsform. Nu är det dags för nästa steg. Jag behöver forma en vardag utifrån målet att jag inom något år ska klara av heltidsstudier.

Fibromyalgi kräver långsamma förändringar och en långsam gradvis ökning av aktivitet för att det ska hålla. Därför kommer jag att utöka tiden jag skriver och läser under året, för att öka uthålligheten i min koncentration. Precis som jag gör med träningen behöver det gå långsamt. Jag vet också att en jämn aktivitetsnivå är att föredra framför att vara väldigt aktivt en eller några dagar och sen inaktiv övriga dagar. Det är den största utmaningen i vardagsstrukturen.

IMG_2963

Mitt mål är att jag under våren ska forma en vardag som ser ut ungefär så här
  • Gå upp en regelbunden tid varje vardag, mellan 7.00-8.00.
  • Yoga 30 min på morgonen
  • Gå igenom dagens uppgifter på morgonen, uppskatta tid för uppgifterna
  • Skriva 1,5 timme på förmiddagen och 1,5 timme på eftermiddagen måndag-fredag
  • Läsa 1 timme om dagen
  • Planera veckan på söndagar, med matlista och träningsdagar
  • Göra hushållsarbete dagligen, städa ordentligt en dag i veckan
  • Ägna 2-3 timmar i veckan till ideellt arbete
  • Träna styrketräning 6 dagar i veckan, utökat program 3 av dagarna
  • Gå ut och gå 20-30 min dagligen
  • Skriva dagbok tidigt på kvällen
  • Kreativ tid en dag i veckan
  • Blogga varannan dag
Author

Wilda Kristiansson, 30 år. Högkänslig, introvert socionomstudent bosatt i Eskilstuna. Skriver bok, testar DIY, fotograferar, reflekterar och växer ur trauma.

Lämna ett avtryck

%d bloggare gillar detta: