Måluppföljning december och bokslut 2015.

Hej för sista gången i år! Jag hoppas att ni har en fin nyårsafton allihopa. Jag har canneloni i ugnen och Ben & Jerrys i frysen. Efter maten ska jag klä om, spela nyårsbingo och se på fyrverkerier. Det blir inte alltid som en tänkt sig, men det kan bli jäkligt bra ändå!

Det är dags för min allra sista måluppföljning. Häng med!

Plans

1. Forma en vardagsstruktur

Jag började året med en envis förkylning som inte gav sig förrän i april. Jag kämpade med att ändå orka med rutinerna, som träning och hushållsarbete. Med tiden blev jag bättre på att lyssna på min kropp och inse att jag där har svaren på precis vilken struktur jag behöver för dagarna. Under sommaren släppte jag rutiner och det kom något gott av det. Jag insåg att det är så jag hittar mer balans, när jag inte låter stressen styra. Det var svårare mot hösten när jag började arbetsträna. Det var lättare att hålla dagsrutinerna, för att jag hade begränsningar, men det gav också en ohygglig stress att försöka hinna med allt som behövde göras när jag var så trött jämt. Under året har jag insett att jag behöver låta saker få ta tid, fasa in nya rutiner i mindre steg, röra på mig mer och jag har blivit bättre på att variera dagens uppgifter och äta mellanmål oftare.

2. En helt ledig och nedkopplad dag i veckan

I början av året var det här absolut nödvändigt och i och med arbetsträningen började jag känna ett sånt behov igen. Tyvärr höll jag inte detta under hösten och jag vet att jag mår väldigt bra av att inte vara uppkopplad ständigt. Jag har haft svårt att hantera ensamheten de dagarna, vilket egentligen bara tyder på att jag behöver bli bättre på att träffa folk istället. Jag mår bra av att minska intrycken.

Adventure of three

3. Skapa en träningsplan och följa den

Först och främst: min kropp följer ingen plan. I början av året gick det dåligt med träningen eftersom jag var sjuk men jag höll i den så gott det gick. Under sommaren tränade jag på bra och höstens träning var förhållandevis stabil. Jag har sänkt kraven på mig själv vad gäller träningen och försöker variera den istället för att ha den som måsten varje dag. En nysatsning 2016 behövs verkligen. Jag har tappat stinget lite sen jag förlorade den bästa sjukgymnasten i oktober. Yogan är givande och något jag vill fortsätta utvecklas inom. I år gick jag från medicinsk yoga till hathayoga och klarade av skulderstående.

4. Skriva upp något jag har gjort bra eller tycker om med mig dagligen

Den inre revolutionen det här året! Det är helt makalöst. Jag behöver inte det här målet längre, för jag har en välgrundad egenkärlek och självkänsla nu. Efter ett jävligt hårt men viktigt arbete med mig själv under året har jag sett på mina verkliga brister och accepterat dem, arbetat med dem, och omfamnat alla mina fantastiska egenskaper. Det vände i april och jag minns för alltid dagen då jag i duschen insåg att det inte behövs någon anledning att älska mig. Jag är älskad och fantastisk. Punkt.

Blackbird

5. Inte skjuta upp saker som jag behöver göra

Jag skjuter inte upp saker längre, för att jag har slutat med katastroftänk och att oroa mig överdrivet mycket i förskott. Det är lättare då, att få saker gjort, när jag peppar mig och har medkänsla med att vissa uppgifter är tuffare än andra. Note to self: Det är ALDRIG så jobbigt som jag gör det i huvudet. När jag blev min egen bästa vän löste sig många saker på köpet.

6. Känna det jag känner och uttrycka det

Jag känner, jag uttrycker det, jag har medkänsla med mig själv allt oftare. Jag får dippar när jag hamnar tillbaka i gammalt och jag har inte helt den tilliten till mig själv än att jag kan agera på mina känslor i stunden, men jag är på god väg. När jag inser att känslor bara är känslor och att de går över är de inte så farliga längre. Åh jag är så bra! Jag är så glad att jag har fått lära känna mig själv i år. Tack alla ni som har omfamnat den här människan som är jag.

Norwegian Wood

7. Läsa en bok i månaden

Det började bra, men det har hela tiden varit knepigt med koncentrationen. Det är inte bra för mig att ha sådana här prestationsmål. Jag behöver ha mål som handlar om vad jag vill uppnå med det. Jag har skrivit en del recensioner och längtar fortfarande efter att läsa mer, vilket jag nu försöker göra. Det ligger mycket sorg i det här, att inse att det jag i hela mitt liv älskat att göra är så kämpigt nu med en trött hjärna. Jag behöver ta hand om den sorgen och ha medkänsla med mig själv i det.

8. Skriva 2000 ord i veckan

Skrivandet har gått i perioder men i år har mycket handlat om att hitta berättelsen, den röda tråden och lägga upp den med alla dessa kapitel som pusselbitar. Jag har 78 sidor helt klara och 25 000 obearbetade ord från NaNoWriMo. I år har jag verkligen känt att jag har en bok och inte ett skrivprojekt. Jag behöver lägga ner mer tid på skrivandet nästa år och få klart boken en gång för alla år av försök. Idén om att skriva något varje dag har börjat födas sista månaderna på året. Det känns realistiskt att få ihop den nu. 2 av 6 delar är redan klara.

Untitled

9. Sälja minst en sak i månaden

Det här har jag hållit hela året. Jag har sålt böcker, kläder, prydnadssaker och annat småjox. Jag har också skänkt bort mer och mer och stått på loppis. Ett lyckat försäljningsår.

10. Byta ut löpande ansvar mot tillfälliga punktinsatser

Långsamt rensade jag bort mer och mer. Först skulle jag avgå från Fi-avdelningens styrelse men jag blev omvald ett år som vice ordförande. I november insåg jag att jag inte hade intresse och ork nog för att sitta kvar och avgick i förtid. I somras avgick jag också från UNF:s granskningsutskott efter ett gediget arbete med en rapport som jag är stolt över att jag genomförde trots att det var tufft på många sätt. I skrivande stund har jag inga aktiva förtroendeuppdrag (revisor för Fi-förening till i februari) vilket är första gången sedan jag var 14 år . Inför nästa år har jag förfrågningar om punktinsatser som inspirerar och engagerar mig. Jag är precis där jag ska vara just nu. Så stolt över mig för att jag ger mig den här friheten och bekräftelsen.

Untitled

Vilka mål genomförde du 2015 och vad behöver du 2016?

3 avtryck, RSS

  1. www.dorro.se/bucketlist2016 2 januari, 2016 @ 12:35

    Vilken härlig årslista! Och fantastiskt vackra foton.

    När det gäller bättre vardagsrutiner kanske jag kan vara till hjälp med det. Kika in i gruppen för 5 AM:are på Facebook. Inget tvång med tidiga morgnar men en sida för de som vill skapa bättre rutiner. Det är det jag gör i mitt yrke.

    Och så har jag min personliga blogg som i mycket liknar det här vilket gjorde mig glad. Den är nystartad.

    Jag är på runda hos alla bloggare hos Better Bloggers 😀

    • reaktionista 2 januari, 2016 @ 14:01

      Kul att du lämnade ett avtryck! Tack för grupptipset. Det är lite annorlunda för mig eftersom jag har en sjukdom att ta hänsyn till, men det låter som en intressant grupp så jag ska kika in. Spännande att jobba med något sånt, det skulle nog passa mig med. Ska självklart kika in hos dig också. Välkommen tillbaka!

  2. […] minnas året som gick och inse hur jäkla mycket jag har […]

Din mail kommer inte att publiceras.

%d bloggare gillar detta: