RECENSION | Självmedkänsla

IMG_3316

Självmedkänsla : hur du kan stoppa självkritik och förbättra relationen till dig själv och andra

av Agneta Lagercrantz

Självmedkänsla

Med självmedkänsla menas att vara vän med sig själv även i motgångar. Att känna med sig själv. Boken behandlar de olika självkritiska tankesätten. Om hur anknytningen påverkar vår relation till oss själva. Hur självkritiken blir ett hot som aktiverar vårt kamp-flyktsystem. Boken beskriver hur vi blir vän med vår inre kritiker. Hur känner medkänsla med oss själva och på så sätt mår bättre.

Självmedkänsla var ett nytt begrepp för mig när jag fick den här boken. Min reaktion när jag såg titeln var att ta det som en förolämpning. ”Ja, jag är ju dålig på det” tänkte jag. Det var också därför jag behövde den här boken. Jag dömde den hårt till en början. Men som en bra bok om personlig utveckling ska, tog den sig förbi de försvaren. Att påminnas om mitt fysiologiska system och de sociala behoven av tillhörighet tog mig ner på jorden. Jag är ju bara människa.

Mina tankar om boken

Det finns mycket visdom i den här boken. På ett personligt, individuellt, mellanmänskligt och samhälleligt plan. Dagens prestationsinriktade jakt på bättre självkänsla kan göra att vi förlorar vår självmedkänsla, menar författaren som genom boken intervjuar olika personer i ämnet. Lagercrantz rannsakar också sig själv. Hon utgår genomgripande från sin egen relation till självkritik och självmedkänsla vilket ger boken en stor trovärdighet. Det enda jag inte ställer upp på är att det i bokens inledning dras en skiljelinje mellan självkritik och självförakt. Lagercrantz menar att psykisk sjukdom är något annat. Jag tänker att den där linjen är tunnare än vi tror.

Genom att författaren som en röd tråd genom boken återkommer till hur hot- och trygghetssystemen påverkar oss finner jag till slut en stor tröst i detta. Att gå till botten med vad det innebär att vara människa utifrån dessa nedärvda system för anknytning och utforskning gav mig viktiga perspektiv för att förstå självkritiken bättre. Det gjorde mig också sorgsen att inse hur både jag själv och människor i min omgivning slår på sig själva, piskar sig till framgång. Istället för att ge sig själv den vänlighet och förståelse som varje människa behöver, i synnerhet från sig själv.

Du kan köpa boken på t ex Adlibris eller Bokus.

0 avtryck, RSS

1. Måluppföljning januari. | REAKTIONISTA 31 januari, 2015 @ 09:36

[…] ← Månadens bokrecension: januari. […]

2. Lisa 2 februari, 2015 @ 20:09

Åh, jag visste inte att ordet redan användes – vad glad jag blir! Jag har använt det som översättning av self-compassion, men ofta behövt förklara det med den engelska termen. (Vådan av att vara översättare men läsa allt på engelska.) Om någon annan använder det, och publiceras, borde det få fäste.
    Bra recension – jag ska titta efter den här boken. Tack!

• reaktionista 2 februari, 2015 @ 22:10

Tack! Ordet har nog ganska nyligen introducerats, kanske i samband med den här boken. Kul att du redan använt det. Så himla viktigt begrepp. Och en bra bok, som sagt. 🙂

• agnetalagercrantz 5 februari, 2015 @ 22:43

Blir så himla glad … Tack! Och jag vill bara säga att jag bestämde mig från början att hålla hårt på att använda en svensk översättning av begreppet och att ordet skulle få vara titeln på boken. Kul att ni verkar hålla med! Agneta Lagercrantz

• reaktionista 7 februari, 2015 @ 09:45

Tusen tack för boken och för din kommentar, som så klart betyder väldigt mycket.

3. agnetalagercrantz 5 februari, 2015 @ 22:43