En ny vecka och en ny planering! Just nu brottas jag en del med att den nya kursen inte är så tydlig i sin planering, vilket gör att jag inte kan mäta vad som förväntas av mig och vad jag behöver orka – och när. Det är så många delar som ska in i en kurs: instuderingsfrågor, gruppuppgifter, föreläsningar, tentaplugg, PM-skrivning, matcha tider med klasskamrater. Det är ganska slitsamt för en trötter. Planering gör att jag kan fördela min ork hyfsat jämnt så att jag sen kan vara beredd på förändringar. Nu är det mer som att jag ständigt är beredd på förändringar, vilket säger sig självt: stressande.

Därför känns det extra skönt att jag idag ska få åka ut till min vän Cathrin på landet och bara vara. <3 Släppa studier och hem och få tid att prata om livet däremellan. Så var också helgen. Att äntligen få rå om kärleken och vila i närhet och trygghet. Skratta så att jag fick ont i magen och beröras till tårar på samma dag. Det var värdefull tid. Jag önskar mer av det. <3

Låt oss kika på hur en veckoplanering ser ut när det enda jag vet är att jag har tre föreläsningar på schemat.

Veckouppslag Bullet Journal vecka 5 - reaktionista.se

Veckoplan

måndag | läsa om kvantitativa metoder och forskningsprocessen och hälsa på Cathrin ute på landet.
tisdag | föreläsning förmiddag, egna studier eftermiddag, styrketräning på morgonen.
onsdag | föreläsning förmiddag, gruppstudier och egna studier på eftermiddagen, styrketräning på morgonen.
torsdag | föreläsning förmiddag, egna studier eftermiddag (ni känner igen rutinen?), styrketräna innan skolan.
fredag | bloggfokus, studier och meditation.
lördag | afternoon tea med Daniels familj på Sundbyholms slott, sen får vi se vart vi hamnar efter det.
söndag | städning och veckoplanering som sig bör på söndagar.

Veckans matsedel

Lunch med Cathrin, wraps med quornbullar, spenatlasagne med ricotta, afternoon tea på Sundbyholms slott och linsgryta. Sen får jag se efterhand hur det verkligen blir. Jag är ganska fri i hur jag planerar min mat i veckorna. Det handlar mycket om vad jag har för ork och tid.

Veckans träning

Komma igång med styrketräning och testa det redan på morgonen. Ta promenader i lite högre tempo och sakta öka ansträngningen i takt med att hostan ger sig.

Veckans återhämtning

Jag behöver en del tid för mig själv i veckan, för att skriva och sätta ord på något jag kämpar med just nu. Jag vill komma i säng i tid och behöver då börja trappa ned aktivitet tidigare på kvällen. Halvdagar i skolan är det allra bästa för min ork och därför blir det naturliga inslag av meditation och vila vid lunch utan stress på att hinna tillbaka till skolan.

Veckans fokus

Studierna. Det är tenta nästa vecka och innan dess ska vi lämna in syfte med vårt PM och göra en gruppuppgift. Det är därför viktigt att det går först och att jag försöker få till en struktur och planering som motar bort stressen. Det är minst sagt en utmaning. Jag behöver påminna mig om att inget av detta är självklart och att det är en ynnest och en vinst bara att jag är här idag och gör det jag gör.

Veckans ledord

Start each day with a grateful heart

Veckans fråga

Hur gör du när du inte kan planera så mycket som du skulle vilja? Hur hanterar du den osäkerheten?

 

SparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

6 kommentarer

  1. jag ”är den” som knyter upp hela min vardag i punkter och planering, men jag är också den som sällan håller mina planer fullt ut. för mig är just det en frihet, känslan av att det ändå kan förändras trots att jag tänkt att jag ska göra något speciellt. orkar jag inte plugga mellan 10-12 så gör jag det en annan gång, föll inte orden rätt när jag satt bloggtid mellan 18-19 så tar jag det en annan dag. lite så! att ändå ha punkter att luta sig mot, men att liksom inte göra dem till krav. det är det viktigaste för mig!

    • känner så igen detta! jag var mycket mer rigid kring planering förr och det blev ju stressande i sig. det är så klokt och inkännande att göra så, speciellt med en kropp som är känslig för den där tvång-känslan tänker jag. jag tycker nog mest att det är jobbigt nu för att jag inte kan boka in att träffa vänner eller Daniel för att verkligen ALLT med skolan nu hänger på lösa trådar om när saker ska göras. då är det också svårt att veta vart jag ska börja läsa, vad som är viktigast.

  2. Hatar när universitet gör det omöjligt att planera sitt liv. Men hatar ännu mer att de alltid är så oförstående att deras sätt att bemöta studenterna bara skapar mer stress utöver den man redan har mängder med stress över alla uppgifter som skall genomföras. Är så glad att jag bara har 1 år kvar på min utbildning! När den är klar får jag förhoppningsvis anställning hos en arbetsgivare som är mer mån om sina medarbetares välmående än vad universitetet gjort.

    • Ja det där kan verkligen frustrera! Hoppas att du hittar en sån arbetsgivare, annars får du använda alla strategier du lärt dig hittills för att stå emot den stressen. <3

  3. Va fint att få läsa om din vecka, planering, tankar och struktur Wilda! Veckor när jag vet att jag kommer ha saker att göra men inte hur mycket och när försöker jag istället planera in ”reservluckor” alltså tomma luckor i planeringen som jag kan fylla på vart eftersom jag får mer information. På så vis kan jag känna mig lugn även om något dyker upp oväntat för då vet jag att tiden finns för det.

Lämna ett avtryck