Morgonen – min bästa tid på dygnet.

Min bästa tid på dagen är morgonen. Om jag får vakna tidigt och vara utsövd vet jag att det kommer att bli en bra dag. Jag har alltid varit en morgonmänniska, till morgontrötta närståendes förtret. Jag är nämligen också väldigt pratsugen vid frukostbordet. Idag vet de som har bott med mig att jag inte behöver ha svar. De behöver bara stå ut med att höra mitt tjatter tills jag är klar. En av mina mer tveksamma talanger.

Morning tea

Utan de där morgontimmarna får jag inte mycket gjort. Nu när jag bara har katten att prata bort tid med så händer det en del under dagens första timmar. Den bästa morgonen vaknar jag av att Asla väcker mig och inte av väckarklockan (när hon inte väcker mig klockan fem, utan närmare sex-sju).

Cat paws

Jag brukar börja yogan redan i sängen med stretchövningar för att få kroppen att vakna. Jag flyttar mig till yogamattan och utökar till större övningar (oftast solhälsningen). När jag känner mig mjuk och vaken börjar jag styrketräningen.

Morning

Gummibands-övningar för armar/rygg och ben, push-ups och sit-ups, plankan, dips och höftträning. Jag pausar och skriver upp antal upprepningar per övning i min snygga tabell. När jag är klar har jag 5-10 minuters tyst meditation liggandes på rygg på yogamattan.

Breakfast

Jag dricker en kopp te och äter en god frukost, ibland gröt med äppelmos och ibland yoghurt med granola, framför morgonnyheterna. Sen är det dags att klä på sig, borsta tänder och starta kaffebryggaren. Vänta här nu! Ja, ni som känner mig vet att mitt första ord varje dag de senaste 10 åren har varit ”kaffe”. Numer innehas förstaplatsen av ”yoga” (men jag skulle inte rekommendera mig att påbörja något vettigt utan koffein innan).

Day planning

Så med min kaffekopp går jag sedan igenom dagens uppgifter och aktiviteter, gör en tidsuppskattning och sorterar in på tider under dagen. Jag börjar oftast vid datorn, med att läsa bloggar, redigera bilder och skriva några ord som uppvärmning. Sen kan jag starta ”arbetsdagen” med att skriva på boken och blogga.

*

Vilken är din bästa tid på dygnet? Vad gör du då?

 

10 avtryck, RSS

  1. Mikaela 15 januari, 2016 @ 15:02

    Förr var jag alltid mest produktiv från 21.00 och framåt sent på natten men numera vet jag inte längre, nu den här förmiddagen har jag hunnit med sjukt mycket. Och vad gäller skolarbete så är min hjärna som mest på hugget på förmiddagen så det kanske är min nya bästa tid på dygnet? Men det kanske är för att jag måste gå upp vid sex-halv sju varje morgon som jag inte längre orkar vara produktiv på kvällen? 😛

    • reaktionista 15 januari, 2016 @ 15:58

      Ja, det är inte lätt att veta när en har en omvärld som kräver att en är igång andra tider än vad kroppen kanske skulle vilja. Det kan ju också vara något som ändras med åldern tänker jag. Jag har alltid varit kvällstrött och med fibromyalgi-tröttheten börjar min kväll redan på eftermiddagen nuförtiden, haha.

  2. Sandra 15 januari, 2016 @ 21:48

    Jag är också som mest produktiv på morgonen och försöker få undan alla jobbmässiga (eller allmänt jobbiga) så tidigt som möjligt! Mår bra om jag får till lite yoga som en första start på dagen men tyvärr prioriterar jag bort det allt för många morgnar. Imorgon tänker jag minsann rulla ut mattan!

    • reaktionista 17 januari, 2016 @ 20:10

      Vad fint att se att du tog tag i yogan också. Har förstått att du producerar mycket på morgonen och tycker om att du också verkar ha den där förmågan att få saker gjorda direkt. När jag inte gör det jobbiga direkt kan jag skjuta upp uppgifter alltför länge och jag tycker så mycket om känslan av att ha klarat av saker tidigt på dagen.

  3. Jess 16 januari, 2016 @ 09:33

    Det låter som ett harmoniskt och rofyllt sätt att börja dagen på. Jag vet inte om jag är varken en morgon- eller kvällsmänniska, tror jag är ganska anpassningsbar faktiskt. Föredrar dock att komma igång relativt tidigt, mycket för att få så mycket dagsljus som möjligt för det känns som att allt är lite lättare då. Blir för övrigt väldigt nyfiken på att starta dagen med yoga, har bara provat det en gång och inte fått mersmak men det låter ändå så härligt så som du beskriver det som en del av morgonrutinen.

    • reaktionista 17 januari, 2016 @ 20:13

      Ja speciellt den här tiden på året är ju dagsljuset så viktigt! Yoga är fantastiskt. Jag började med medicinsk yoga och det är den med lite utökning som jag gör på morgonen – mer stretch och meditation än träning. Ibland lägger jag in hathayoga, som en utökning när jag vill träna mer. Rekommenderar det verkligen! För mig tog det tid innan jag fastnade för det, en termin i yogaklass tog det. Nu kan jag knappt vara utan.

  4. finurligafroken 17 januari, 2016 @ 00:01

    Låter som en underbar morgon rutin! Jag tycker inte om mornar. Har som ondast då. Och eftersom jag sover så dåligt är jag väldigt trött.

    Får man kanske be om ditt tränings schema? Vore kul att se om de funkar för mig också.

    Kram

    • reaktionista 17 januari, 2016 @ 20:16

      Jag har också mest ont på morgonen, även om jag inte tänker så mycket på värken längre så vet jag att det är så. Därför är träningen och yogan så viktig för att mjuka upp och känna in min dagsform. Tungt att inte få sova ordentligt. Hoppas det blir bättre för dig. Sömn är ju så viktigt för oss kroniker. Jag ska fundera lite på hur jag kan förmedla mitt träningsschema på ett bra sätt. Det har jag nu är också en utveckling av det tidigare som var mer grundläggande. Återkommer! Kram

  5. dorrose 18 januari, 2016 @ 22:17

    Ooo, morgnarna är det bästa som finns. Vilken fin morgon du har tycker jag. Jag pratar ju om det viktiga i att starta sin dag på ett bra och lugnt sätt varje dag i mitt yrke så det är alltid roligt att läsa om hur det går till hemma hos en morgonmänniska.

    • reaktionista 20 januari, 2016 @ 21:16

      Tack! Så fint att du är här inne och peppar. Morgnarna är underbara!

Din mail kommer inte att publiceras.

%d bloggare gillar detta: