November har försvunnit som i en grådisiga trötthetsdimma. Tentaveckan blev inte vad jag hade hoppats på och kroppen reagerade kraftfullt på den stress jag inte kunde göra något åt. Dålig planering av lärarna ledde till att jag behövde orka mer än jag hade kraft för. Det satte spår även i resterande veckor och det lär påverka mig långt in i december. Nu börjar jag dock känna mig lite mer närvarande igen. Snälla människor och prestationsfria dagar har gjort den största skillnaden.

De mål jag satte i slutet av oktober är uppnådda, vilket visar att jag känner mig själv bra. Det är något som tar mig vidare gång på gång, min självkännedom. Ett verktyg för att utveckla den är dessa tillbakablickar, där jag analyserar vad jag har mått bra och mindre bra av under månaden. Brukar du stanna upp och utvärdera ibland, eller är du mer den som lägger det bakom dig och fortsätter?


2018 är mitt ledord VÅGA. Tolv konkreta mål vägleder mig mot modet och styrkan. De handlar bland annat om lärande, träning, att tro på sig själv, rutiner, utveckling, hållbarhet, skrivande, vård och egenvård.

Frostmorgon - reaktionista.se

I november har jag vågat…

  • visa ledsna känslor offentligt.
  • läsa text som har gjort riktigt ont att läsa.
  • skicka in en tenta som jag inte var nöjd med.
  • säga vad jag tycker i ett auktoritärt sammanhang.
  • ryta ifrån i ett inlägg om prestation.
  • begära ett nytt läkarutlåtande.
  • försöka igen när jag ville ge upp.
  • prata med kurskamrater som jag verkligen uppskattar.
  • be om hjälp när jag var känslomässigt vilse.
  • säga ifrån när jag inte räckte till.
  • göra ansträngningar för att må bättre psykiskt trots fysisk utmattning.

Fysisk hälsa | utmattning och varningsklockor

September var en tuff månad i värken och november har varit en kamp i utmattning. Jag började tentaperioden med feber och förkylning. Det övergick stegvis i hjärndimma, hjärtklappning, svidande lungor för att resultera i dagliga  ångestattacker. Till slut hade jag panik av att hjärnan inte fungerade alls, eftersom stressen var oundviklig. I de lägena är jag tacksam för att jag vet vad jag behöver.

När det bara är panik finns det en enda sak att göra: lägga mig i fosterställning och gråta tills jag somnar. Tårarna lugnar och sömnen ger vila. Sen försöker jag begränsa mitt tidsfönster och rensa bort allt som inte måste göras. Fokusera på det jag har precis framför mig just nu, för stressen finns inte i nu-fönstret.

När juridikkursen började var jag så trasig mentalt att jag mest ville gråta mig igenom dagarna. Jag fick utbrändhetssymptom på flera sätt. Framför allt handlade det om att så fort jag kände något slags krav blev jag helt förlamad av ångest. Jag hanterade det genom att knappt läsa en enda sida i kurslitteraturen tills jag var tillräckligt trygg i det. Sen har jag prioriterat att fylla livet med snälla saker, snälla människor och långsamt väva in prestation igen.

Efter tre veckors konstant feber, tunga morgnar och långa startsträckor har jag börjat komma tillbaka. Det går så långsamt, men det går. Jag försöker hjälpa kroppen på traven genom långsamma promenader, sjukgymnastik, minskat sockerintag och anti-inflammatorisk mat.

Wilda porträtt - reaktionista.se

Själslig hälsa | mental frånvaro och närande relationer

Jag har känt mig obehagligt frånvarande i november. Det har varit för mycket, på alla plan. Den känslomässiga obalansen har blivit så tydlig när jag inte har orkat bearbeta intrycken och mest betat av uppgifter. Jag har ett stort behov av att dela med mig, skriva av mig och att samla ihop mig i meditation. Det har inte funnits ork till det och det gör nog mer skada på sikt än den fysiska tröttheten.

Det är mycket som sker i min privata sfär relaterat till min bakgrund. Sådant jag inte kan berätta om här för att det handlar om något större än mig. Det är svårt med hemligheter och samtidigt är det en process som kan få mig att övervinna rädslor som har funnits där så länge jag kan minnas.

Jag börjar återfå glimten i ögat efter en tung depressiv period i utmattning. Det märks framför allt i att jag orkar se stjärnögonblick igen utan att det är en ansträngning. Det var klokt av mig att prioritera närande relationer när kroppen väl orkade ta sig utanför hemmet igen. Jag har träffat partikamrater, den närmsta vännen och hennes ungar, spenderat två dagar med en stimulerande kursplanegrupp och klädbytardagar med vänner. Att få landa hemma med Daniel och att han täcker upp när min ork brister är en trygghet jag hämtar kraft ur.

Nyponbuske - reaktionista.se

Vardagsrutiner | Netflix och morgonsidor

November fick mig att halka ur en del rutiner som jag behöver för att må bra. Det är inte så konstigt och tack och lov ser jag ju det nu och orkar förändra det. Jag har fått igång ett schema i min Bullet Journal för att kartlägga mina bra vanor, som sjukgymnastik och dagboksskrivande. Det påminner mig om att faktiskt göra det när jag faller ur.

Jag behöver återkomma till meditationen, dagboksskrivandet och hålla i sjukgymnastiken. Det som har fungerat är mina morgonsidor där jag planerar dagen och kommer fram till vad jag behöver under dagen. Netflix har varit mitt bästa lugnande piller under november. How to get away with murder och Blacklist är de serier som snurrat mest.

Utifrån målen jag satte i början av året så har jag läst lite skönlitteratur och rensat ut en del kläder. Det är sådant jag vill fortsätta med i mån av tid. Ekonomin sätter stopp för en del saker jag skulle vilja göra, men det känns sekundärt när jag mår så här. Jag orkar inte ändå.

Bullet Journal vecka 46 - reaktionista.se

Studier| praktikperioden och det sociala arbetets juridik

Mitt motto i studierna är ”lust före prestation”. Det har fungerat hela året fram tills nu. Det är svårt att känna lust i studierna när utmattningen tar ifrån mig både glädje och prestationsförmåga. Det har verkligen mest känts som om jag gör det jag ska. Prestationen blir sämre av det, så klart. Jag lär mig mindre. Häromdagen kände jag av lite lust igen, så det finns hopp.

Juridikkursen startade direkt med seminarium två dagar efter att jag hade lämnat in tentan. Tack vare min studiegrupp klarade jag av det med nöd och näppe. Jag har kommit igång bra med kursen efter de två första svåra veckorna och känner mig trygg med att jag kommer klara av den, trots alla rykten om hur svår den är. Jag har ju en del egen erfarenhet som hjälper mig. Det är många saker i mitt liv som har styrts av sociallagarna,

Jag har haft ett möte om praktikperioden som är hösten 2019 med avdelningschefen. Det var ett bra lösningsfokuserat möte. Jag kommer troligtvis att läsa 75 % nästa höst. Det vill säga 20 timmar praktik och 8 timmar studier i veckan. Om jag då klarar av alla seminarieuppgifter betyder det att jag enbart sparar 7,5 hp praktik till våren 2020. Då behöver jag ”bara vara” på praktikplatsen 12 timmar per vecka under våren samtidigt som jag läser kurserna som går då. Det kommer att bli tufft, men värre vore att behöva prestera både studier och praktik på heltid hösten 2019. Studierna tar inte alls lika mycket på mig som arbete. Det var så viktigt att få besked om detta. Min motivation var så sänkt efter tentan och den oförståelse jag mötte då, plus oron för att jag inte skulle kunna läsa vidare efter nästa sommar. Nu verkar det ljusare.

Dimma i november - reaktionista.se

Skrivande i november | NaNoWriMo och bokredigering

Jag tog på mig en alldeles för stor utmaning i NaNoWriMo eftersom jag inte var beredd på den fysiska kamp som tentan skulle innebära. Tack och lov var det ju mina egna mål så jag kunde lätt reducera dem till en dikt om dagen istället, för att väcka skrivanden i mig igen. Med 20 000 ord på hemtentan och 12 000 ord för blogg och instagram under november så var det ändå en rejäl skrivinsats jag gjorde under november.

Mitt språk påverkas så mycket av den akademiska kontexten just nu och jag vill ge mer tid åt det skönlitterära framöver. Det har varit riktigt fint att skriva poesi igen. Jag fortsätter med bokredigeringen en kväll i veckan. Det är precis lagom mycket tid så att jag inte går in för långt i kritikerläget och för att det inte ska ta från studietiden.

Bloggen i november | White Monday och ordens vila

Bloggen har fått följa den naturliga gången i mitt liv under november och även om jag har haft några inlägg på gång i bakgrunden så har det inte varit läge att göra det mer ambitiöst än så. Det spontana naturliga har känts vilsamt och äkta. Jag kan vila här och låta orden få bli vad de blir. Jag blev nöjd med min temavecka under White Monday och känner att december har potential att bli riktigt fint här.

De populäraste inläggen från november:

White Monday - reaktionista.se

Månadens stjärnögonblick

Att jag blev inbjuden att studera med några härliga kurskamrater inför juridiktentan.

Mål och planer för december

  • Fira ettårsdag med kärleken på spa.
  • Skriva av mig något varje dag.
  • Uppleva luciahögtid i Västerås Domkyrka.
  • Meditera minst tre dagar i veckan.
  • Köpa och skapa hållbara julklappar.
  • Göra egen glögg.
  • Ta mig tid att under 2-3 dagar göra upp planer för 2019.
  • Gå på julkonsert med The Real Group.
  • Fira en stillsam jul.
  • Studera inför juridiktentan med fina kurskamrater.

Hur var ditt november? Vad vill du göra i december?

6 kommentarer

  1. fina! så bra att du kunde dra ner på målen och inte pressa och hetsa. önskar jag kunde fira lucia med dig i domkyrkan <3

    • så viktigt att kunna göra det. jag är så förbi det där med hets numer. 😉 det hade varit så fint att ha dig med. du får vara med i tankarna <3

  2. ”De mål jag satte i slutet av oktober är uppnådda, vilket visar att jag känner mig själv bra.” – det här gillade jag. Du satte mål du visste du skulle klara. Hur du inte skriver ”jag är stolt över mig själv”, som jag nog skulle ha gjort. Jag jobbar fortfarande på att inte döma mig själv utifrån hur mycket och vad jag klarar av. Detta inspirerade mig.

    • Den här kommentaren gjorde så gott, Driva <3 Jag känner mig så sedd och som att jag lyckas nå fram med nyanserna av det jag vill säga. Jag är som mest stolt när jag är snäll mot mig själv genom tuffa tider. Det är mycket svårare än att pressa sig, i alla fall för mig. Det är så lätt att fastna i prestation i vårt samhälle, men till syvende och sist är det relation som räknas. Fint att höra att du jobbar på relationen till dig själv. Det är den viktigaste du har <3

  3. Ang. praktik. Nu vet jag inte hur din skola gör eller vad som funkar för dig men på vissa ställen vet jag att folk har gjort delar av sin praktik på sommarlovet.

    • Tack för att du vill hjälpa till fina du! Tyvärr täcker inte skolans försäkring det och jag får inte heller CSN för praktik under annan tid än terminerna, men det verkar som att vi har hittat en annan lösning nu tack och lov 😀

Lämna ett avtryck