På tisdag drar jag iväg i en vecka för att skriva på min bok med fem andra författaraspiranter. Och om jag ska vara riktigt ärlig så har jag inte alls skrivit så mycket som jag hade tänkt denna sommar. Jag har skrivit ca 3000 ord från juni månads första dagar till nu. Till stor del handlar det om att jag nu har så mycket skrivet att det går att se en struktur för första gången och att jag har kört fast i hur jag vill ha ramen. Jag skriver inte kronologiskt och inte heller i längre sammanhängande kapitel. Min bok är uppbyggd av fragment. Det gör det lite klurigare att få till en fungerande ordning i berättelsen, men de senaste dagarna har jag börjat förstå vad det är som ligger i vägen för mig.

Jag tänkte dela med mig av hur min skrivprocess går till, hur de olika faserna av text ser ut. För mig har det varit jätteviktigt att hitta min form och organisering för att hålla koll på bokens alla delar, just för att det inte finns någon solklar ordning. Det är ett pussel, och som ni som pusslar vet är det mycket lättare att ha en ram att utgå från då.

Så här ser min projektmapp ut just nu:

Untitled

Jag vill ju inte avslöja titeln för er riktigt än så jag bytte namn på dokumenten. Huvudpersonen heter Elvira, så jag använder hennes namn istället för titeln.

Idédokument

I ”kapitelidéer 2015” är det mest stödord, kortare stycken eller meningar. Idéer, scener, formuleringar, ord som jag inte vet vart de ska hamna än.

Första utkast av text

I sommardokumentet är de senaste texterna, för att kunna mäta utveckling och hitta de senaste texterna som oftast är mer finslipade direkt nu än de var i början av året. Jag flödesskriver direkt i det dokumentet och redigerar inget. I ”Elvira 2015” samlar jag alla texter som jag har skrivit under året i sitt originalskick för att kunna gå tillbaka om jag kommer på att det är något jag vill använda.

Redigering

Jag har tre steg för redigering, därav 1.0, 2.0 och 3.0. I det första klistrar jag in de kapitel/stycken/delar som jag är nöjd med i stort utav flödesskrivningarna. Textstycken som jag vill jobba vidare på, t ex utveckla till längre texter eller redigera. Jag lägger in kommentarer i marginalen om vad jag vill ändra på och färgmarkerar delar jag inte är nöjd med.
I dokument två gör jag den första ordentliga redigeringen så att texten är redo för respons. Dessa texter får jag sedan respons på (just nu av några som fortsatte efter skrivkursens slut).
I den sista redigeringsanhalten ändrar jag texten efter respons och läser igenom texten igen som om det var någon annans text, ger mig själv respons. Efter det får texten komma vidare till slutstationen.

Utkast/råmanus

Här finns all samlad text som jag är nöjd med, uppdelat i olika avsnitt. Det här är ”slutprodukten” och här bryr jag mig bara om vilken ordning de olika kapitlen/styckena ska ligga i. När jag får en ny idé om ramen så skapar jag ett nytt dokument med ett nytt nummer. Som ni ser är jag nu på utkast 10.

Synopsis

Det är spännande att tänka på hur det här dokumentet har utvecklats sedan jag började skriva på boken. Jag hade en så tydlig bild av vad jag skulle skriva, men boken ville inte skrivas så. Det blev något helt annat och nu är synopsis utformat efter hur boken har skrivit sig. Här har jag en översikt ungefär som på väggen ovanför mitt skrivbord som ser ut så här:

Untitled

Jag har skrivit ut ord eller en rad som påminner mig om vilket kapitel/vilken scen det är, och så tejpar jag upp dem för att få ordning på berättelsen. Utöver detta har jag post-it-lappar för sådant som ännu inte är skrivet men som behöver finnas med i boken och inspirationsbilder. Jag har behövt ha det organiserat både på datorn och så här fysiskt för att kunna ha ett grepp om berättelsens alla delar.

Hur ser din skrivprocess ut? Hur organiserar du din berättelse?

 

Author

Wilda Kristiansson, 30 år. Högkänslig, introvert socionomstudent bosatt i Eskilstuna. Skriver bok, testar DIY, fotograferar, reflekterar och växer ur trauma.

Lämna ett avtryck

%d bloggare gillar detta: