Socionomprogrammet har på bara sex veckor satt starka avtryck. I mitt sätt att tänka, i mitt språk och min personliga utveckling. Jag kommer på mig själv med att använda akademiska uttryck i vardagssamtal. Jag betraktar min omgivning och samhället med nya ögon. Den personliga utveckling jag har gått igenom och de erfarenheter jag bär på bekräftas hela tiden som en tillgång. Mycket har hänt sedan den där första skoldagen. Ikväll firar jag att jag har klarat av mitt andra seminarium! ✌️👊

Det här är ett önskeinlägg. Sandra önskade få veta mer om vad jag gör om dagarna och om min utbildning. Tack för den frågan! Klart jag vill berätta! Jag tänker också att jag kan bli lite bättre på att uppdatera Instagram Stories, så in och kika där om ni vill följa min vardag närmare. 👣

Har du också en fråga eller ett ämne du vill veta mer om så är det bara att fråga!

Mälardalens högskola - reaktionista.seSå här vacker är min skolbyggnad. Extra vackert i höstens toner.

Jag lyssnar på föreläsningar av lärare som doktorerat i socialt arbete. De är generösa med sina egna erfarenheter från både privat- och arbetsliv och bjuder på sig själva, vilket gör det extra fint. I början var jag nästan starstruck över att få sitta och lyssna på så kompetenta människor.

Vid uppropet i slutet av augusti fick vi en studiehandledning för den första kursen: ”Introduktion till socialt arbete”. Den har följt med mig dagligen och väglett mig genom varje moment. Dels genom schema, föreläsningarnas teman och seminarieuppgifter men också genom lärandemålen som berättar vad jag ska uppnå för att klara kursen. Min kursbibel!

Kursen är uppdelad i tre olika block. Det första blocket handlade om vad socialt arbete är och vad en socionom gör. Blocket avslutades med en otroligt stark och intressant föreläsning från en persons egna erfarenheter av beroende. Det var extra roligt att jag hade kopplingar till personen sedan innan.

Det andra blocket som vi avslutade idag hette ”Teorier i socialt arbete” och var mycket mer abstrakt. Psykologi, socialpsykologi, existentialism. Bemötande, kris och trauma, social omsorg, KBT, uppgiftscentrerad praktik osv. För att förstå detta abstrakta är lärarna väldigt bra på att ta ner det till fallbeskrivningar och hjälpa oss att förstå vad det innebär i praktiken. Många gånger får vi också arbeta utifrån exempel och frågor och på så sätt träna på att tillämpa dessa teorier. För att hänga med skriver jag anteckningar under föreläsningarna och sammanfattar vad jag minns så snart jag kan efteråt.

Det sista kursblocket handlar om vetenskapsförståelse och samhällsvetenskaplig metod. Parallellt med andra föreläsningar får vi också föreläsningar om studieteknik och akademiskt skrivande och i denna del går vi djupare in på det. Vi kommer också att ha en temadag om fattigdom och gå en baskurs i riskbruk, missbruk och beroende. Sista seminariet i kursen handlar om missbruk i familjen och vi ska få se en film och sedan ha diskussioner utifrån den.

Socionomprogrammet kurslitteratur MDH 2017 - reaktionista.seKurslitteratur om olika perspektiv i socialt arbete och om vetenskapsteori.

Jag utvecklas varje dag, med nya insikter som kommer upp i och med det vi läser och diskuterar kring. Jag reflekterar över mig själv, vem jag vill vara. På schemat har vi också ”Professionell och personlig utveckling” tillsammans med vår studiegrupp. Tillsammans med en elev som går termin fem, tredje året på socionomprogrammet, får vi i gruppen reflektera kring hur vi fungerar som individer men också i grupp. Detta inslag kommer att se olika ut genom utbildningen och också utifrån de behov gruppen har. För min egen skull för jag en ”lärandejournal” där jag då och då skriver upp sådant jag lär mig, både professionellt och personligt, genom utbildningen. Det kan vara något om hur jag är, hur jag hanterar något, något jag vill bli bättre på, ett perspektiv jag har som jag tänker kring eller någon kunskap som känns viktig.

Socionomprogrammet kurslitteratur MDH 2017 - reaktionista.seMycket kurslitteratur blir det. Att den är så intressant gör det mycket lättare att komma igenom.

Jag läser kurslitteratur som jag känt både intresse och bävan inför. Så många sidor men så otroligt mycket bra kunskap att ha med sig. Jag läser trettio minuter i taget, på kvällar och helger eller lediga dagar. Innan föreläsningarna försöker jag mest få en översikt om vad ämnet innehåller genom rubriker och sammanfattning. Efter föreläsningarna kollar jag mina anteckningar och ser över de delar jag inte har förstått så mycket av och läser in det först. Sedan går ju kurslitteraturen in i seminarieuppgifterna också så mycket kunskap får vi till oss i det. Till hemtentan gäller det att ha en övergripande koll på alla dessa sidor så det ska jag ge mig på nu kommande veckor.

Socionomprogrammet MDH 2017 Introduktion - reaktionista.seSeminarieuppgifterna har gett en djupare förståelse för socialt arbete genom historien och varför det ser ut som det gör idag.

Jag arbetar med seminarieuppgifter, både i grupp och enskilt. I det första blocket fick vi en enskild uppgift. Uppgiften gick ut på att identifiera ett socialt problem utifrån ett tilldelat temaområde. Temaområdena var ”barn och familj”, ”missbruk”, ”fattigdom”, ”äldre” och ”funktionsnedsättningar”. Min studiegrupp fick temat ”barn och familj”. Jag skrev om ”Barn som anhöriga”. I slutet av kursblocket delades vi upp i tvärgrupper, en från varje område, och sammanfattade vad vi hade kommit fram till inför de andra. Vi ställde också frågor och diskuterade utifrån ämnen som dök upp. Ett väldigt bra sätt att lära sig på.

Den andra uppgiften, som tillhörde kursblocket ”Teorier i socialt arbete”, var en gruppuppgift. Den gick ut på att beskriva det sociala arbetets historia och sedan utifrån vårt temaområde (barn och familj) beskriva hur det sociala arbetet har sett ut historiskt. Arbetet skulle också innehålla egna reflektioner från gruppen och teorier/perspektiv kring området. Vi valde att kika närmare på föräldralösa barn i samhällsvård.

Utmaningen i grupparbete ligger ju som ni förstår inte enbart i att få klart arbetet. Här gäller det att alla kommer överens, gör sin del, är överens om hur arbetet ska gå till och sedan svarar upp till det. För att det ska gå så smidigt som möjligt skriver vi ett gruppkontrakt om vilka regler som gäller i vår grupp. Vår grupp hamnade i konflikt längs vägen vilket gjorde arbetet mycket tuffare, men också utvecklande. Konflikten fick vi hjälp att reda ut med vår handledare och idag lämnade vi in ett arbete som alla var nöjda med. Jag upplever också att vår grupp går stärkt ur detta, även om stressen stundtals har varit alltför hög. Idag hade vi ett seminarium som såg precis ut som det första seminariet. Diskussioner i smågrupper med avslut i helgrupp. Otroligt intressant att ta del av allas arbeten och perspektiv.

Examinationen i den första kursen på socionomprogrammet sker delvis genom seminarieuppgifterna, men också genom en avslutande hemtenta. Det betyder med andra ord att vi får ett prov som vi får göra hemma, där vi ska svara på olika frågor med hjälp av t ex kurslitteratur och föreläsningar.

Socionomprogrammet MDH 2017 Introduktion - reaktionista.seMin snabba handstil är inte den roligaste men anteckningarna hjälper mig att få ett bättre grepp om föreläsningarna.

Jag känner alla känslor och berörs av de svåra situationer vi behandlar i klassrummet. Igår på föreläsningen pratade föreläsaren om övergångsobjekt och det träffade en känslig punkt hos mig. Jag lät tårarna komma och när jag kom hem kunde jag skriva av mig det som blev jobbigt. Under grupparbetet läste jag regeringens utredning om vanvård i social barnavård och grät ur mig den smärta som jag kunde se och känna igen mig i. Andra dagar skrattar jag så att jag får ont i magen, blir provocerad av andras människosyn eller berörs till tårar av någons mod att berätta om svåra saker för klassen. Jag vill kunna känna mig igenom hela socionomprogrammet, för jag tror att det gör mig bättre rustad för att möta människor i svåra livssituationer.

Jag lär känna klasskamrater som är lika engagerade och intresserade i de sociala frågorna som jag. Som berörs, som vill diskutera, som också vill lära sig mer. Jag får höra att mina tankar gör något för andra och jag känner detsamma för mina klasskamrater. Några har jobbat länge med människor, andra gör det parallellt med skolan. Många har egna erfarenheter. Vi lär av varandra och tillsammans. Och vi har så otroligt roligt under tiden. För att ta ett exempel:

I en paus skämtade jag med mina klasskompisar Daniel och Maria om mitt (så kallade) koffeinberoende:
– Jag har inget problem med koffein. Jag har problem när jag INTE har koffein.
De nickade menande.
När jag kom tillbaka med mitt kaffe lyckades jag inte få upp skrivytan framför mig med en hand. Jag bad Maria hålla min kaffekopp. Hon tog emot den och jag försökte hålla minen när jag svarade:
– Såg du att du blev medberoende nu? Hehe…

Socionomprogrammet MDH 2017 studiehandledning - reaktionista.seJag? Kaffeberoende? Nja… Kanske.

Även om det är väldigt roligt så är det också på allvar. Det viktigaste vi gör under vår utbildning är att utvecklas till professionella medmänniskor som kan hjälpa andra. För mig är en viktig del av det att ta hand om mig själv. Jag vill skriva längre fram om vad jag gör för att orka med, men det ryms inte här. Generellt går mycket ut på att jag behöver sätta tydliga gränser, förstå vad som tar och vad som ger energi, kommunicera tydligt och pausa ofta.

Jag vill också berätta om hur en dag kan se ut lite mer konkret och hur jag lägger upp det för att få vardagen att gå runt. Kanske ett ”ett-foto-i-timmen”-inlägg? Vad tror ni om det? Är det något särskilt du vill höra mer om? Om du själv går en utbildning, hur såg din första kurs ut?

Author

Wilda Kristiansson, 30 år. Högkänslig, introvert socionomstudent bosatt i Eskilstuna. Skriver bok, testar DIY, fotograferar, reflekterar och växer ur trauma.

10 Comments

  1. Tack för att du delar med dig! Älskar att höra hur folks vardag ser ut 😀 Och det verkar så underbart att vara så engagerad som du är. Du kommer ta dig igenom utbildningen galant! Kram

  2. Vad kul och läsa och tack för att du delar med dig ❤️ Även om jag älskat och uppskattat alla jobb jag haft efter studenten så saknar jag studierna.(har jag gjort sen dag 1) Att ständigt fylla på och lära sig nytt. Det är verkligen fantastiskt. Njut!

    • Det är sannerligen en ynnest att få läsa på högskola! Tänker njuta så mycket jag bara kan så länge det varar. Kanske blir jag så fast att jag stannar i forskningen 😉

  3. Underbart! Har också läst vetenskapsteori en gång i tiden, tror det var samma bok till och med! Min första kurs nu är totalt annorlunda, ska kanske ta och skriva ett inlägg om det jag med!

  4. Åh, det känns som att du hamnat på pricken rätt! Så himla spännande att läsa om din utbildning. Kul också att ni får jobba lite med äldre studenter, det måste verkligen vara otroligt givande.

    • Så är det! Verkliiiigen! Vad glad jag är att du uppskattar inlägget 😀 Ja, det är det verkligen. Det var många äldre studenter under rookieperioden också som gav otroligt mycket bara då.

  5. Jag tyckte att det här var superintressant att läsa om! Jag har faktiskt undrat över vad som faktiskt ingår i sociologprogrammet. Hoppas på fler inlägg av den här karaktären. Ett foto i timmen låter kul.
    Kram! <3

    • Vad roligt att du gillade det! Det är socionom, inte sociolog – även om vi läser en del om sociologi också. Socialpsykologi skulle jag nog kalla det 😀 Det vore roligt att göra ett sånt inlägg – kanske vid nästa kurs. Just nu är det ju inte så mycket i skolan. Mer självstudier. Och: tack för fredagen <3 Kram <3

Lämna ett avtryck

%d bloggare gillar detta: