Har du också fyrtio olika ord för trötthet? Har du svårt att orka med en hel dag?

Jag har varit trött i så många år nu att jag inte minns hur det var att vakna och känna sig utsövd. Jag har ingen reserv att ta av. Jag önskar att det fanns ett lika bra svenskt ord för engelskans fatigue, när utmattning blir så definitivt. Det finns ett liv även i tröttheten. Idag är det när jag hamnar utanför mina egna rutiner som hjärnan slutar fungera. För att hantera och förebygga detta har jag en hel hög med strategier. Kanske kan de också hjälpa någon annan?

Minska intryck

– Använd in-ear-hörlurar/öronproppar när du rör dig i kollektivtrafik eller i folkmassor. Du behöver inte ens ha ljud på, de fungerar bra som öronproppar också.

– Använd solglasögon. Ju mörkare ljus desto mindre pupill och därmed mindre intryck. Plus att du ser ut som en filmstjärna 😉

– Titta bara på det som är precis nära dig. En stolsrygg, ett golv eller dina händer. Minska intryck från plottriga ytor och folkmassor genom att fokusera på t ex marken eller en ryggtavla.

– Om du har svårt att hålla fokus – rita samtidigt som du lyssnar och förklara att du behöver göra det för at kunna koncentrera dig. Då minskar också rörliga intryck och du styr dina egna intryck + blir mer närvarande i kroppen.

In ear

Rutiner

– Handla på tider då det är folktomt i affärerna. Före eller efter lunchtid (9-11, 13.30-15) på vardagar eller sena kvällar.

– Skriv ner allt som stressar dig eller som bara snurrar i huvudet så att det inte tar onödig energi. Släpp ifrån dig det.

– Ha alltid matlådor redo för riktigt trötta dagar så att du får i dig ny energi även när du inte orkar laga mat.

– Värdera din tid mycket högt och välj noga vilka och vad som får ta av den tiden. Fokusera på det du mår bra av, som ger energi. Du har inte råd att lägga energi på sådant som inte ger dig mening.

– Försök hitta en jämn nivå på aktivitet under dina dagar. Skapa en vardag med rutiner, gå ut och rör på dig, träna i den mån du kan, ät bra mat och försök att vara aktiv under så stor del av dagen du kan.

– Var långsam. Gör ditt arbete långsammare, gå kortare och långsammare promenader. Låt saker få ta tid. Du behöver inte vara lika effektiv som en frisk person, för det gör dig sjuk.

Light above

Vila och medveten närvaro

– Träna på att vara i nuet. Lägg märke till små saker och stanna hos dem så länge du kan.

– Lär dig att meditera. Jag använder appen ”Mindfulness” och gör oftast kroppsscanningen, men har med träning också lärt mig att vila i tysta meditationer.

– Ta powernaps när det är möjligt. 10 minuter i dvala gör mycket för orken.

– Lär dig medveten andning. En enkel övning som jag har fått lära mig:

Håll en tumme över din ena näsborre, dra in luft genom den andra näsborren. Släpp tummen, tryck istället pekfingret över motsatt näsborre. Andas ut genom den fria näsborren. Börja om från början. Upprepa under 2 min eller 10-15 gånger så kommer du att känna dig piggare. Välj den näsborre som känns bäst.

Sociala strategier

– Be om hjälp. Gör inte allt själv. Bara för att du inte har en sjukdom som syns utåt så har du fortfarande en sjukdom. Du är inte jobbig för att du behöver hjälp. Alla människor vill känna att de kan hjälpa någon annan.

– Skit i vad andra tycker. Om du behöver lägga dig raklång på golvet, ta en paus, avsluta ett samtal… GÖR DET! Öva dig i att lyssna in vad du behöver. De som inte respekterar vad du behöver är inte människor som kommer att hjälpa dig i ditt liv.

– Luta dig tillbaka i sociala sammanhang. Du måste inte vara den aktiva som leder samtalen vidare eller entusiasmerar. Låt andra göra det minst lika mycket.

– Umgås gärna med minst två personer samtidigt, eller med människor som du kan vara tyst med. Fler människor betyder att fler delar på samtalstiden. Du behöver inte vara aktiv på samma sätt som när du umgås bara med en.

Vilket är ditt bästa knep för att motverka trötthet,
oavsett om du är sjuk eller allmänt trött?

 

Author

Wilda Kristiansson, 30 år. Högkänslig, introvert socionomstudent bosatt i Eskilstuna. Skriver bok, testar DIY, fotograferar, reflekterar och växer ur trauma.

37 Comments

  1. Bra inlägg! Jag har ingen egen erfarenhet av att vara utmattad eller sjuk så, men bra tips för mig som har såna i närheten, att låta dem få vara sig själva och att motverka att de känner krav i min närhet. Tack för att du delade med dig av det här!

    • Wilda Reply

      Tack! Så fint av dig att tänka utifrån det perspektivet. Värna den ödmjukheten <3

  2. De här tipsen är så himla konkreta och bra. Sånt en inte orkar formulera eller luska ut när en är grötig i hjärnan, som jag är idag. Tack för att du delar med dig av kloka ord.

    • Wilda Reply

      Tack för dina värmande peppande ord. Det behövde jag verkligen. Hoppas grötigheten kunde lättas något.

  3. Så otroligt fint inlägg Wilda! Jättebra tips, som är användbara även för mig som ”bara” är trött av stress och överaktivitet. Jag ska spara det här inlägget och minnas det när det behövs.

    Att handarbeta är ett jättebra sätt för mig att ta mig igenom kollektivtrafiken varje dag. Jag slipper se all sexistisk reklam, slipper uppfatta alla färger och mönster och människor och konversationer och allt som händer. Det funkar mycket bättre än tex läsning för det kräver mindre koncentration så jag kan fortfarande vara helt snurrig och ändå fästa ögonen och tankarna på något. Och jag blir inte så avskärmad och ouppmärksam som om jag lyssnar på musik. Minsta lilla virkning räcker!

    • Wilda Reply

      Vilket fantastiskt tips! Förstår att det måste underlätta intrycken. Så glad att det kan vara till hjälp. Hoppas något kommer till användning.

  4. Gör en sak i taget är min grej jag jobbar på just nu. Tror det spar mig lite energi även om jag lätt springer iväg i tanken om allt jag tänker jag ska göra samtidigt.

    Önskar så jag kunde ha matlådor.. Har noll ork till att laga mat med mer än en ingrediens just nu så det det blir väldigt tunt med energiintaget. Kompenserar med choklad… Men det är ju inte riktigt sådär näringsrikt som det skulle behöva vara..

    • Wilda Reply

      En sak i taget är en mycket bra strategi. Jag är expert på att syssla med tusen saker samtidigt, lite där och lite här. Tack!

      Åh, vad tufft för dig att det tar så mycket energi. Jag brukar laga matlådor de dagar jag har mer ork – göra typ en gryta eller lasagne som jag sen kan värma. Hoppas att det kommer en sån dag för dig, eller om någon kanske kan hjälpa dig i köket? <3

  5. Vad många bra tips även för en som är ”bara” är trött, jag somnar nästan varje dag på soffan när jag kommer hem. Det är dessvärre inga 10 min naps utan blir ofta två timmar, vilket inte direkt gör mig piggare när jag vaknar heller. Men testade den där andningsgrejen nu och det hjälpte faktiskt lite!

    • Wilda Reply

      Helt underbart att du testade den! Måste vara jobbigt att vara så trött. Ibland kan 20 min fungera också, men 2 timmar har samma effekt på mig att jag blir helt slut sen. Hoppas att du hittar sätt att tanka energi under dagarna. Förstår att det måste slita på dig att pendla också.

  6. Det här är ett sånt där super-inlägg Wilda! Jag har blivit så dålig på att kommentera på sistone, men här var jag bara tvungen. Ska ta tillvara på några av de tips här som fungerar i min vardag.

    Mitt bästa tips är annars att umgås med en person i taget, just för att orka koncentrera sig på vad den personen säger. Blir alltid trött när jag umgås i större sammanhang och föredrar 1-3 personer utöver mig.
    Och så har jag hittat en piano-lista på Spotify som lugnar mig något otroligt faktiskt. En av de få sakerna jag kan lyssna på för tillfället. Avslappnande och perfekt bakgrund till såväl promenader som akvarellmålning!

    • Wilda Reply

      Tack Beatrice! Det tog sin tid att samla ihop så det värmer verkligen att du säger det <3

      Ja, jag tror att jag var lite otydlig med just det där att umgås med fler. Det bästa är nog att vara 3 personer. Avlastning i samtalet men ändå kräver det inte full koncentration som med en person. Åh, kan du inte länka den listan? Vore ju guld om vi kunde dela den för fler?

  7. Ida Larsson Reply

    Vilket bra inlägg! Jag som pga sjukdomar lider av konstant trötthet känner igen mig i mycket. Att lägga min lilla energi på det jag verkligen vill är oftast omöjligt på grund av arbete och andra krav, men jag slutar aldrig försöka. Önskar att jag kunde hitta vänner som accepterade mig men efter insjuknandet så har alla försvunnit. Som tur är så har jag en finfin sambo och familj. Tack för dina fina tips!

    • Wilda Reply

      Tack Ida! Jag hoppas att du framöver kan arbeta med något som du verkligen vill, eller får mer tid över för det du verkligen behöver och mår bra av. Så trist att höra att vännerna har försvunnit.

      • Wilda Reply

        Andra halvan av mitt svar föll bort…
        Har du någon gemenskap med andra i samma situation? Jag är med i några Facebookgrupper för folk med fibromyalgi/ME och kroniskt trötta. De hjälpte mig när jag var som mest under isen, innan jag kom på fötter. Idag kan jag vara ett stöd för andra. Önskar dig allt det bästa.

  8. TACK! Det här är en lista i precis rättan tid för mig. Singletasking är en av mina prio inför hösten, viktigt för att spara energi och mota tröttolle i grind.

    • Wilda Reply

      Tack Sara! Vad skönt att höra att det kan hjälpa. Låter som en bra plan <3

  9. Jag har ganska ofta problem med trötthet, så dessa råd är perfekta för mig. En hel del som jag inte ens tänkt på förut, särskilt det där med att hitta en jämn nivå av aktiviteter under hela dagen.

    • Wilda Reply

      Vad härligt att det kan vara till hjälp, Emil! Välkommen hit förresten. Kul att se ett nytt ansikte 😀 Jag hoppas att du blir något piggare framöver.

  10. Jag skulle precis gå ut och möta upp Anton och Algot när jag läste ditt inlägg, skyndade att leta upp mina solglasögon. En så enkelt, men extremt användbar grej. Jag har inga som helst strategier för att överleva de dagarna jag har sovit extremt lite (som natten till igår, 2 små timmar). Jag går ju på akupunktur för att få hjälp (upplever vården som extremt fyrkantig i detta) och han har också nämnt att ljus att extra jobbig vid extrem trötthet. Tog på mig solglasögonen och kände mig faktiskt lite mer…skyddad. Tack för en superfin och väldigt användbara råd. kram!

    • Wilda Reply

      Så otroligt bekräftande att läsa detta, Christin. Det värmer verkligen rakt in i hjärtat att ett så litet tips kunde göra direkt skillnad. Akupunktur har jag inte vågat testa på grund av fibromyalgin, men tror helt klart att vården borde anamma det mer. Usch 2 timmar är inte mycket sömn. Önskar dig många fler sovtimmar framöver. Kram!

  11. Mitt bästa tips mot trötthet är att balansera sitt schema med saker som ger/tar energi. Det gäller ju att känna sig själv ganska bra när man gör detta för att faktiskt veta vad som gör en pigg och vad som dränerar en. För mig, som är intro-extro funkar möten med 1 kompis som givande medan t.ex tjejmiddagar, med flera människor tar energi. Har jag en tjejmiddag inbokad som jag vet tar energi av mig så kan jag återställa orke-balansen genom att även planera in en promenad i naturen, vilket jag vet ger energi, tidigare på dagen!

    • Wilda Reply

      Håller helt med dig om balansen och att det handlar om att lära känna sig själv. Jag känner igen det där. Jag var nog lite otydlig med den punkten om umgänge. Att umgås tre personer är det mest ultimata för mig, lagom intryck och jag hinner vila i samtalet. Superviktigt med energipåfyllning också. Lite klurigare vid kronisk trötthet att hitta de sakerna, men klart att det finns. Meditation och yoga är verkligen något som ger mig energi.

  12. Det här <3 Inser att jag verkligen måste tänka på att hitta en jämn nivå på aktiviteter, i dagsläget kör jag slut på mig under en dag och tillbringar sedan flera dagar med att ligga i soffan direkt när jag kommer hem från jobbet. Med tanke på inlägget om Bullet Journal tror jag den kommer väl till pass just för det här, att kunna planera in en aktivitet per dag istället för att klämma in fem på en gång och sedan vara helt slut.

    • Wilda Reply

      Så himla fint att du kan koppla ihop detta med Bullet Journal. Det värmde extra hos mig. Jag tror verkligen att du är inne på rätt tankebanor. Jag hejar på dig och vill gärna höra hur det går <3

  13. SÅ bra inlägg, brukar- precis som du tipsade om- rita samtidigt som jag gör andra saker, mycket lättare att fokusera då. Brukar även titta på/läsa/lyssna på saker jag sett/hört många gånger förut, någonting som verkligen är familjärt- brukar hjälpa det också!

    • Wilda Reply

      Toppentips det där! Känner igen det men hade helt tappat det. Sånt som inte kräver vakenhet liksom. Tack för att du läser!

  14. Ett så suveränt och viktigt inlägg, Wilda! Jag tänker varje dag på hur jag kan hushålla med min ork och minimera sådant som suger kraft från mig. Mina bästa knep för att motverka trötthet är att stoppa i tid, unna mig stunder då jag inte gör någonting, vara ute i naturen och gosa mycket med djur. =)

    • Wilda Reply

      Vilka superbra tips, Ruth! Så härligt. Natur alltså <3 och att jag glömde Asla :p Haha, stackarn. Tack för din värme och pepp.

  15. Jättebra inlägg! Skulle verkligen behöva ta till mig och börja praktisera fler av dessa knep, speciellt för tillfället då jag just börjat plugga efter 1,5 års sjukskrivning och märker att jag inte alls är bra på att hushålla med den lilla energin jag har!
    Men något som jag märkt hjälpa mig är att inte tycka illa om mig själv för att jag är annorlunda eller få för mig att mitt liv skulle vara mindre rikt för att jag inte orkar göra lika mycket eller umgås lika ofta som de flesta andra. Acceptans för sig själv liksom. Och att prioritera och absolut inte planera in en massa grejer längre fram då jag inte vet hur jag kommer må utan låta dagsformen bestämma, finns få saker som sänker mig så mycket som att inte orka med inplanerade saker, då är det bättre att vara spontan när man orkar:)

    • Wilda Reply

      Vilken viktig poäng du har Denise! Det är otroligt viktigt att vara vän med sig själv och acceptera att en är annorlunda och inte orkar lika mycket. Att inte falla in i det deppiga tänket. Känner igen behovet av spontanitet. Om jag är uppbokad långt framöver så blir jag ju trött bara av tanken. TACK! Så värdefullt att ta del av dina tankar. Jag önskar dig stort lycka till med studierna. Hoppas att det är något som är intressant och gör dig gott.

  16. Pingback: STJÄRNÖGONBLICK #37 | vänskap, sjöbad och gyllene timmar. | REAKTIONISTA

  17. Pingback: Era tips mot trötthet. | REAKTIONISTA

  18. Fantastiskt inlägg! Många bra tips.

    Jag tänkte på det här inlägget när jag promenerade häromdagen. För nåt år sen när jag hade galen mensvärk började jag med strategin att blunda när möjlighet fanns och ingen såg. Blundade tex korta stunder på jobbet när det inte var kunder i butiken. Eller när jag gick bredvid vänner, de märkte aldrig att jag blundade små korta stunder. I vintras blundade jag ofta på vägen från bussen. Det blev en liten tävling att se hur många sekunder jag vågade. Det var så skönt att slippa synintryck, som att kroppen kunde slappna av bättre och ta hand om värken bättre. Några sekunder var inga problem, men längre än tio var lite läskigt. Uppför backen till huset höll jag i ledstången. Backen är ungefär 120 steg har jag lärt mig.

    Häromdagen kom jag på mig själv att blunda på promenaden en liten stund för att det var skönt att slippa alla intryck. Jag hade inte ont nånstans, var bara lite trött.

    • Wilda Reply

      Vilken jäkla bra strategi! Åh tusen tack för det tipset. Hemskt att det ska behövas, men bra att du kom på det när det nu är som det är. Hoppas att du har fått hjälp med din hemska smärta nu <3 Jag har tänkt på dig så ofta.

Lämna ett avtryck

%d bloggare gillar detta: