Uppskatta din dag i en app

Hej hej! Igår var jag hos kiropraktorn som fick krampen i ryggen att ge vika och tryckte ut låsningar på alla möjliga ställen i kroppen. Sen njöt jag av en glass i solskenet med en god vän och fotograferade körsbärsträden. Idag ska jag hälsa på tigerungarna som ju är den bästa medicinen mot allt. Livets upp- och nedgångar! Idag vill jag dela med mig av en sak som kan underlätta dessa för dig som lever med psykisk ohälsa.

Jag har en vän som liksom jag har kämpat, och i perioder fortfarande kämpar, med psykisk ohälsa. Ibland går det lång tid mellan vi ses och ibland när ångesten inte styr varje steg kan vi ha mer kontakt. Jag har alltid tyckt att det är så fint med dessa relationer. Den ömsesidiga respekten och acceptansen i vad en behöver just nu. Senast vi träffades berättade hen om en app som jag tänker att fler kan ha användning för, nämligen ”Uppskatta din dag”. Därför har min vän, som vill vara anonym, fått svara på några frågor.

Uppskatta din dag - reaktionista.se

Varför använder du appen ”Uppskatta din dag”?

För min arbetsterapeut rekommenderade den. Jag har sedan jag var 15 år (idag är jag 29) haft kraftiga svängningar i min energinivå och min sinnesstämning. Detta var ett jättebra sätt att få syn på mönster i min tillvaro och inte minst registrera min sömn så att jag håller koll och inte sover för lite.

Hur fungerar den?

Du laddar ner appen gratis genom Play butik eller App Store. Sedan gör du grundläggande inställningar som språk (går att välja mellan svenska/engelska), kön*, födelseår. Du väljer också vilka punkter du vill skatta, t ex sinnesstämning, skola/arbete, sömn, viktig händelse, medicin, ångest, tränat, psykossymptom med flera. Du kan välja alla eller välja ut någon/några som du tycker är viktiga och passar just dig. Det finns också plats för sömndagbok med fem olika punkter.

*tyvärr finns inte icke-binära alternativ med i den här versionen av appen, vilket jag hoppas förändras framåt.

Uppskatta din dag - reaktionista.se

När du gjort dina inställningar skattar du dina utvalda punkter dag för dag. Efter en tid kan du se övergripande diagram på alltifrån en vecka till 12 månader, eller ett visst datumintervall vilket kan vara intressant om du vill se bakåt och jämföra din status under t ex vintern mot sommaren.

Din information kan du även dela med dig av till andra, t ex en behandlare som också laddat ned appen eller kanske en anhörig som skulle känna sig trygg i att få se hur du mår för att kunna stötta dig på bästa sätt och kanske upptäcka fallgropar som du inte själv fått syn på.

Hur använder du den?

Strax efter att jag vaknat varje morgon fyller jag i hur många timmar jag sovit och att jag tagit mig medicin eftersom jag tar mina mediciner på morgonen. Sedan fyller jag i resterande uppgifter oftast precis innan jag går och lägger mig. Det tar inte mer än 1 minut per tillfälle att fylla i.

Hur hjälper den dig? Vad är bra med den?

Den hjälper mig att kartlägga sömn- sinnesstämning- och beteendemönster. Det underlättar dels för att kunna ha en konstruktiv dialog med min psykiater angående tiden som gått sedan vi sist träffades, och den hjälper mig att själv minnas och upptäcka eventuella mönster. Och jag känner att jag ÄNTLIGEN orkar göra något aktivt för att hjälpa mina vårdgivare och därmed mig själv. Jag har under de senaste fem-sex åren inte orkat fylla i papper gällande min hälsa kontinuerligt på det här viset eftersom det känts för ansträngande att fylla i på papper. Det digitala underlättar oerhört för mig.

Uppskatta din dag - reaktionista.se

Vad hade du velat förändra i appen?

En ruta där det finns plats för fri text så jag kan skriva ner om något särskilt inträffat under dagen (finns bara plats för ett par meningar just nu) som gjort mig extra upprymd eller nedslagen, men jag mailade apputvecklaren som bekräftade att det kommer att komma inom ett par veckor när den uppdaterade versionen släpps. (Det finns nu!)

Eftersom jag själv, egentligen hela livet, men i synnerhet sedan jag var 15 år, lidit av perioder av extrem hetsätning så skulle det även passa mig att kunna välja en ruta där jag kan klassa hur jag hanterat maten under dagen. Kanske får jag skriva till apputvecklaren Martin igen och föreslå…

För vem skulle du rekommendera ”Uppskatta din dag”?

Tja, egentligen alla blir mitt spontana svar eftersom vi alla mer eller mindre svänger i sinnesstämning och kan behöva registrera vår sömn, men i synnerhet dem som, liksom jag har gjort tidigare, lever med kraftiga humör- och energipendlingar. Jag kan tänka mig att appen är ett bra verktyg både för de som fått diagnosen ADHD, bipolaritet och andra psykiatriska diagnoser men även de som ännu inte fått någon diagnos. Jag tror att det kan ge bra underlag för att reda ut vad som ligger till grund för ens eventuella instabilitet.

Uppskatta din dag - reaktionista.se

Har du några andra tips du vill dela med dig av eller något annat du vill säga?

Själv äter jag psykofarmaka och är övertygad om att jag är född med en biokemisk obalans som möjligen förstärkts pga vissa omständigheter i mina uppväxtförhållanden. Jag tror verkligen på mediciner för vissa människor men INGEN av oss får glömma naturen, konstens och den uppbyggliga litteraturens läkande kraft. Jag tror att vi ALLA bär på kreativitet inom oss, det är som en medfödd gåva vi människor fått men det behöver finnas platser där vi får (åter)upptäcka den sidan hos oss. Titta på vackra bilder, läs berättelser, gärna sagor där godheten alltid segrar och lita på att vi ständigt förändras och därför går det att komma igenom en fas av mycket smärta. Den varar inte för evigt så länge du håller dig vid liv och sträcker ut din hand när du har det svårt.

Jag är en sån som är oerhört petig med design och därför stör mig lite på denna app som inte uppfyller mina estetiska krav. Jag har använt några liknande appar, men inte hittat någon som också är på svenska som innehåller allt jag vill ha. Däremot uppfyller Uppskatta din dag verkligen de grundläggande praktiska behoven och det kanske ändå är det som är viktigt här. Om en skulle ta och lära sig att göra appar kanske?

Har du något tips som hjälper dig att må bättre eller gör din vardag lättare?

Vi vet väl vid det här laget att vi alla kämpar med något och om det finns en chans att hjälpa fler så vill jag gärna bidra till det. Vill du att jag lyfter något på bloggen så är det bara att höra av dig, i en kommentar eller så skriver du ett mail till reaktionista[at]gmail.com så tar vi det därifrån.

 

8 avtryck, RSS

  1. Mia Bergvall 3 maj, 2017 @ 06:55

    Åh den appen har jag missat totalt! Måste testa!

    • Wilda 5 maj, 2017 @ 11:11

      Hoppas att du gillar den!

  2. Pia 3 maj, 2017 @ 08:49

    Aj då! Hoppas du mår bättre?
    Bra tips! Ska också kolla upp den appen
    Kram / Pia

    • Wilda 5 maj, 2017 @ 11:15

      Jo det är bättre nu. Jag var hos en kiropraktor som hjälpte till med ryggen så det ska nog bli bra snart. Hoppas du gillar appen 🙂 Kram!

  3. Dorotea Pettersson, tidscoach 3 maj, 2017 @ 11:17

    Men oj, den har jag helt missat. Genast funderar jag på hur jag ska föra över den i min Bullet Journal på en tydligt sätt.

    Jag känner många som kan ha behov av denna app. Supertack!

    • Wilda 5 maj, 2017 @ 11:17

      Haha åh ja! Jag tänkte precis samma när jag kollade in den. Fint också när det går att anpassa sin egen logg 🙂 Kul att du uppskattade tipset!

  4. Ellen 3 maj, 2017 @ 17:07

    den här appen har jag helt missat! måste kika in den närmre, låter så klokt att kartlägga ditt mående för att hitta mönster osv. tack för tipset!

    • Wilda 5 maj, 2017 @ 11:18

      Ja det är verkligen en bra grej. Jag har fått tips om några andra liknande också på min instagram om du skulle vilja testa olika. Hoppas att du hittar något som funkar för dig!

Din mail kommer inte att publiceras.

%d bloggare gillar detta: