UTMATTNING | mina tips för ett nytt sätt att leva

Jag drabbades av kronisk utmattning som en följd av långvariga trauman. Jag har idag 12 års sjukskrivning bakom mig. I höst ska jag börja studera och för första gången känner jag mig redo för det. Längs vägen har jag format mina strategier för att leva meningsfullt – trots att jag alltid kommer att vara tröttare än andra. Som utlovat kommer jag idag att ge er mina bästa knep för att ta hand om sig själv och lära sig att leva med utmattning. För dig som inte har drabbats kan det ändå vara bra att tänka på några av punkterna för att förebygga utmattning.

Lär dig leva med utmattning - reaktionista.se

ACCEPTERA ATT DU ÄR SJUK

Acceptans är kanske det allra svåraste med att vara kroniskt sjuk. Det är svårt att acceptera att jag inte orkar som andra, att jag inte kan göra som jag vill och det jag mår bra av. Med lite ork är det lätt att fastna i passivitet och offermentalitet. Det är så vi alla fungerar när vi mår dåligt. MEN när du fortsätter vara trött dag efter dag så hjälper det inte längre att tycka synd om sig själv.

Det är inte lätt att acceptera. Ändå är det mitt allra viktigaste råd till dig som är utmattad. Acceptera att du är sjuk. Ta det beslutet varje morgon, säg ”jag är sjuk idag också”. Acceptera det precis som det faktum att du inte blev så lång som du hade önskat eller att du inte har perfekt syn. Så länge du inte accepterar det kommer din kropp att leva i stress över det. Och hur lätt det än är att falla in att tycka synd om sig eller fortsätta springa på så skadar det dig så mycket mer i längden. Du kan lära dig att leva med det utan att det begränsar din livsglädje.

Lär dig leva med utmattning - reaktionista.se

DET VIKTIGASTE FÖRST

Som frisk kan du ofta göra det roligaste först, eller det mest akuta. När du är sjuk behöver du hitta en annan prioriteringsordning. Nummer ett är att äta bra. Nummer två är att sova så mycket du behöver. Ibland är det tolv timmar per natt, eller en halvtimme efter lunch eller 10 minuter på eftermiddagen.

LÄR KÄNNA DIN KROPP

En nyckel för mig var att förstå hur min kropp fungerade. Vad den behöver, hur den reagerar på vad. Vilka muskler sitter ihop med vilka? Hur belastar jag kroppen med olika rörelser? Det finns sjukgymnaster som är utbildade i basal kroppskännedom som kan hjälpa dig att hitta en ingång. Det finns även övningar i kroppsskanning (t ex i mindfulness/meditationsappar) som kan vara till hjälp. Varje morgon känner jag in hur kroppen har det idag, för att bedöma vad som är rimligt för dagens aktiviteter.

ÅTERHÄMTNING MED UTMATTNING

Hitta sätt att vila. Se till att det är ditt sätt. Inspireras av andra, be om råd men hitta ditt sätt. I början blev jag mer stressad av att inte göra något, så jag vilade i rörelse. Jag löste korsord, gick långsamma korta promenader, diskade med mjuka rörelser, började odla fröer. Med tiden är mitt bästa sätt att vila att meditera eller bara lägga mig ner raklång på golvet en stund. Pausa. Djupandas. Och fortfarande är det vilsamt för mig att påta med växter och ta långsamma promenader.

Lär dig leva med utmattning - reaktionista.se

TÖM UT INNEHÅLLET I HUVUDET

En av de viktigaste sakerna jag gör regelbundet är att skriva eller rita ur mig saker som rör sig i huvudet. Sådant jag ska komma ihåg att göra, tider jag ska passa… Också oro, känslor, frustration, sorg. Annars blir jag så trött av att hålla reda på det. Jag har också lättare att se saker utanför mitt huvud, eftersom den typen av koncentration som krävs för att föreställa sig saker, är skadad av utmattningen.

UTTRYCK DINA KÄNSLOR

Uttryck känslor regelbundet. Om du är besviken för att du inte orkar med eller frustrerad och ledsen för att du tappar ord, skäms för att du glömt bort något – säg det. Precis som med tankarna behöver också känslor ut. Fråga någon närstående/vän eller någon annan person i din närhet om du ibland får ringa och klaga av dig, att det skulle hjälpa dig. Inled ett telefonsamtal eller meddelande med ”får jag bara klaga lite så jag får ur mig det”. Sen kan det vara bra att balansera upp med att berätta om framsteg och bra dagar också. Om det är något jag har lärt mig så är det att återhållna känslor kan skapa både värk och utmattning i kroppen.

Lär dig leva med utmattning - reaktionista.se

SLÄPP ALL PRESTATION

Försök att ”bara vara”. Människor som har varit starka för länge, presterat för hårt, blir ofta utmattade. Tålamod och medkänsla är min medicin. Om du återhämtar dig från utmattning så tar det ändå tid. Låt det ta tid. Ha inte bråttom ”tillbaka”. Lär känna din kropp i sitt nya tillstånd. Testa hur den mår av olika tempon, också det allra långsammaste. Kanske är det viktigaste i livet inte att tjäna pengar igen, kunna ”göra nytta” eller vara stark. Kanske är det att kunna vara med sig själv. Hur mycket jag än längtar efter att springa så är mitt mål inte längre att springa en mil utan att kunna springa en liten bit då och då för att få den där känslan jag gillar av att vara stark och fri. Det betyder inte att jag inte kan springa en mil, men utan att vara här och nu med min kropp så kan jag ingenting.

SKAPA NYA RUTINER

För mig har rutiner varit A och O. Att hitta en balans i dagarna är det allra bästa. Om dagarna ser ungefär likadana ut finner kroppen en vila i det och det går att långsamt utöka aktiviteten och justera tiden. Det är så klart lättare sagt än gjort. Om jag träffar en vän en dag så är jag genast tröttare nästa dag, vilket gör att jag inte orkar följa samma rutiner som dagen innan. Det betyder ju inte att jag inte ska träffa min vän. Det finns ändå en hel del visdom i att försöka ha jämnt program över dagarna, om det så är att äta frukost och lunch samma tid varje dag.

I ett senare inlägg tänkte jag bjuda på några tips om hur du kan forma dina dagar, vad som är viktigt att tänka på i samband med det utifrån hur jag har jobbat med det under mina år som sjukskriven. 

Lär dig leva med utmattning - reaktionista.se

SKAPA DIN MENING

Jag ser det som att vi kan skapa vår egen mening med livet. Värna din tid och fokusera på det som ger dig mening och lust. Jag hittar mest mening i att vara närvarande här och nu. Se det som redan är. I detaljerna, i människor omkring mig, i möjligheterna jag har.
Vad ger dig mening? Vad vill du uppnå med mitt liv? Hur är det möjligt att ta steg dit utifrån det läge du är i just nu? Ta gärna hjälp av mina inlägg om att skapa meningsfulla mål.

BERÄTTA FÖR DIN OMGIVNING

När du själv har kommit fram till mer kring vad du behöver är det bra att involvera sin omgivning. Berätta vad du behöver, vad som har hänt dig, hur det är annorlunda nu. Gör gärna det regelbundet, för det kommer antagligen att förändras mycket med tiden och ju mer du lär känna din kropp i sitt nya tillstånd. Var tydlig och konkret, och säg också vilken ”hjälp” du vill vara utan.

LÄS MER

Att lära sig leva med en kronisk utmattning

24 avtryck, RSS

  1. Hanna 22 februari, 2017 @ 16:50

    Läste utmaning i början och tänkte ”vad har hon nu klurat ut för något?”. Sen läste jag rätt 😉

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 18:52

      hehe, ja det hade varit lika troligt faktiskt 😛

  2. Mikaela 22 februari, 2017 @ 17:32

    De här inläggen är så värdefulla <3

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 18:52

      Åh, tack för att du säger det. De tar ju sin tid att formulera och bearbeta och kännas färdiga, så därför värmer det så mycket att veta att de uppskattas <3

  3. Nastasja 22 februari, 2017 @ 20:11

    Din blogg blir bara mer och mer värdefull för mig. Vilket inlägg! Vad stark, modig och klok du är. Blir så imponerad av din resa, av dig.

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 18:54

      Den här kommentaren har jag skrivit ut och sparat för att läsa den om och om igen. Tack för att du säger det, för att du låter det få komma nära. Du blir också allt mer värdefull i mitt liv.

      • Nastasja 1 mars, 2017 @ 21:24

        Men gu vad fin du är. Låt oss träffas någon gång i livet! <3

        • Wilda 1 mars, 2017 @ 21:34

          Det vill jag verkligen göra! <3

  4. Finurliga fröken 23 februari, 2017 @ 18:41

    Tack för alla dina kloka inlägg. Tack för att du delar med dig av det du lärt dig. Det ger mig otroligt mycket. Att lära mig av någon som gått före och kommit längre än mig. ❤

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 18:55

      Fina Ida, jag är så glad att du är här och läser. Jag hoppas att behandlingen gav dig något av värde som du kan ta vidare. <3

  5. Janina 24 februari, 2017 @ 13:04

    Tack. Det här behövde jag läsa och jag ska läsa det om och om igen för att ta det till mig. Jag hoppas du förstår hur mycket dina texter hjälper andra och hur bra du är på att beröra och nå fram när du skriver. Du gör ett otroligt bra jobb med din blogg och jag ser framemot att fortsätta läsa det du skriver!

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 18:57

      Den här kommentaren gjorde så gott i mig att jag började gråta, Janina. Det är för det jag gör det jag gör. Jag vill nå fram och att andra ska inspireras, beröras och få tröst/stöd eller annat de behöver. Komma närmare sig själva och det liv de vill leva. Du är så värdefull och dina kommentarer gör mig så gott i själen. Varma kramar!

  6. Jess 25 februari, 2017 @ 18:58

    Som alltid skriver du tydligt, förståeligt och träffande. Jag är inte kroniskt sjuk men märker att jag kan ta till mig delar av texten ändå och just det där med att acceptera att jag är sjuk är verkligen så himla himla svårt. Tack för att du delar med dig <3

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 19:19

      Tack för de fina orden och vad fint att du kan ta till dig texten på ditt sätt <3

  7. Anni 26 februari, 2017 @ 19:15

    Jag trillade in på din blogg nyss och vill bara tacka för att du skriver öppet och fint om sådant som inte alla pratar om. Jag känner igen mig i det här, även om jag bara har lidit av någons lags lindrig utmattning i drygt ett år….nu börjar jsg hitta tillbaka till någon slags rutin och långsammare livstempo. Just acceptansen är ju svårast men så nödvändig ❤️

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 19:20

      Din kommentar är så värdefull. Tack för att du läser och delar med dig. Ja, acceptansen är verkligen något jag behöver bestämma mig för varje ny morgon. Ta nya beslut att acceptera.

  8. Linda, 155cm.se 26 februari, 2017 @ 22:03

    Jag tycker det låter som alldeles utmärkta allmängiltiga tips det där som många, även friska, borde anamma. Det är fint av dig att dela med dig, det finns garanterat många som skulle må bra av att läsa det här i ett tufft läge de just nu, eller jämt, går igenom. <3

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 19:21

      Så kanske det är 😉 Tack för det perspektivet Linda! <3

  9. Ellen 27 februari, 2017 @ 21:07

    Så himla viktigt inlägg. Tack!

    • Wilda 1 mars, 2017 @ 19:22

      Tack Ellen. Glad att du uppskattar det. <3

  10. Jenny 4 mars, 2017 @ 14:37

    Jag vet att jag har sagt det förut, men jag säger det igen. TACK för att du analyserar, skriver och delar med dig. Jag hoppas du aldrig slutar med det. Du är så viktig<3

    • Wilda 9 mars, 2017 @ 08:58

      Tack, Jenny. Jag tror att det hör till min person så det är nog snarare svårt att sluta. Så glad att det uppskattas och att det ger något till andra. Tack för din ständiga uppmuntran. Jag hoppas att du vet att det når rakt in i hjärtat.

  11. Fröken Duktig 13 mars, 2017 @ 19:30

    Vilka fina råd du bjuder på. Det är svårt att acceptera. Jag gör det men sen kommer det dagar och tillfällen när acceptansen är som bortblåst. Det är färskvara det där. Jag upplever också att rutiner är bra. Det underlättar mycket att slippa tänka på hur dagen ska utformas och slippa ta beslut hela tiden. Tack för ditt fina inlägg. ❤

    • Wilda 13 mars, 2017 @ 21:42

      Vad fint att du hittade hit. Välkommen <3
      Ja, acceptansen är så svår. Verkligen viktigt att jobba på ständigt. Jag försöker grunda mig i det varje morgon. ”Så här mår jag idag” och sen acceptera det genom affirmation/meditation. Rutiner sparar verkligen energi. Önskar dig all lycka till på din väg.

Din mail kommer inte att publiceras. Required fields are marked *

*

%d bloggare gillar detta: