Vecka tolv.

Den nya veckan tar vid från en helg av studier. Det är inte det bästa utgångsläget, men jag känner mig ändå redo för att få ihop det allra sista på vårt PM idag. På torsdag ska vi opponera oss på en annan grupps uppsats och själva få ta emot kritik. Det blir riktigt spännande. Jag är tacksam för att jag idag inte drivs av den där perfektionshetsen jag hade förr. Då uppfattade jag det som personlig kritik. Snarare är jag nu nyfiken på att lära mig mer.

Jag hoppas att jag inte ska krascha helt efter torsdag. Om jag bara prioriterar egentid och trappar ner långsamt borde det hålla. Till helgen får jag och Daniel äntligen ses igen! Så galet att vi förra veckan enbart hann med en puss när vi möttes i trappan. På HELA veckan. Många pussar att kompensera för… Ehrm. Ja, ny vecka var det ja. Då kör vi.

Veckoplan 12 Bullet journal andas - reaktionista.se

Veckoplan

måndag | idag ska jag få klart PM och skicka in innan 16, sen ska jag bara slappa i soffan.
tisdag | förbereda opponering och vila + blogga.
onsdag | fortsätta förbereda opponering med min grupp.
torsdag | opponering någon gång under dagen.
fredag | ligga i soffan, se på serieavsnitt och meditera på kvällen.
lördag | konferens i Västerås på dagen och sen landa i Daniels famn.
söndag | en lugn dag med kärlek, städning och matlagning.

Veckans matsedel

Förra veckan bestod av alldeles för mycket skräpmat och färdigmat. Därför behöver jag kompensera detta lite och ställa om till mer näringsrik mat. Bulgursallad och rödbetspaj blir nog en bra start.

Veckans träning

Sjukgymnastik blir huvudfokus, och längre promenader på kvällarna. Nu börjar promenaderna bli mer och mer rutin. Jag har också teamat upp med en vän om att göra våra respektive övningar och peppa varandra till träning, även i de små stegen. Det blir kul!

Veckans återhämtning

Jag ska påminna mig om att ta djupa andetag tills opponeringen är över. Jag ska långsamt trappa ned tempot inför helgen så att kraschen som jag nu väntar mig inte blir så hård. Det kommer nog fungera ganska bra, om jag känner min kropp rätt.

Veckans utmaning

Att prioritera mig själv. Jag märker att det är svårt att i detta läge prioritera min egentid. Det är så mycket att göra nu att jag glömmer höra av mig till vänner och andra nära. Jag får dåligt samvete och vill kompensera de. Jag tar för mycket av det från den tid jag behöver ge mig själv just nu. Att som introvert umgås under hela dagar kräver en viss mängd tid själv om kvällarna för återhämtning. Där behöver jag hålla mina gränser hårdare för mig själv, även om det innebär en känsla av otillräcklighet.

Veckans ledord

Breathe.

Veckans fråga

Har du något enkelt vegetariskt mattips att dela med dig av? Skulle vara så tacksam för ny inspiration!

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

7 kommentarer

  1. Blev glad när jag läste att du såg fram emot opponeringen för att du lär dig nytt av feedback; i vår klass är det först nu i sista året som några vågar säga något och det är så HIMLA givande! Recepttips: wraps – gör en blandsallad och skifta huvudingrediens mellan stekta kikärtor, halloumi, tzay-bitar eller t.ex. sojafärs med tacokrydda och ha i ett pitabröd eller tortilla eller som sallad bara. Rårakor med kesoröra (rödlök, paprika, svamp, m.m). Eller de här zucchinibiffarna jag testade göra igår utifrån receptet på Emmas Vintage: http://www.emmasvintage.se/mariannes-vegetariska-squashbiffar-med-morotstzatziki-och-klyftpotatis/

    KRAM

    • Vad roligt att du uppskattade det! Vi får opponera på ett annat arbete som en del av betygsunderlaget och det var verkligen givande, men förstår också att många inte vågar säga så mycket än. Kanske också för att vi fortfarande lär oss hur det går till så att kunskapen ännu saknas hos många. Älskar att få feedback så att jag får lära mig nytt! Tusen tack för recepttipsen! Välbehövligt och många saker jag garanterat ska testa framöver. 🙂 KRAM

  2. Andas är en himla bra start på veckan! Och slut på veckan, för den delen också. Och däremellan, icke att förglömma… 🙂 Jag tycker det är kul att läsa om andras veckor, planer och åtaganden, kanske lite för att jag är en planeringstok själv och gillar att kika in i andras kalendrar då och då! Mitt favoritrecept alla gånger om är rostade rotfrukter, kikärter och aioli – veganskt! https://nillaskitchen.com/2016/11/08/rostade-rotfrukter-med-kikartor-och-aioli/

    • Otroligt viktigt. Faktiskt det enda som alltid finns där, andningen. <3 Så glad att du uppskattar detta upplägg 😀 Det hjälper mig otroligt mycket att strukturera upp inför veckan. Och tusen tack för mattips! Har faktiskt aldrig testat att rosta kikärtor så det måste jag ju göra! Och skönt att det går att utesluta morötter. Haha, alltså borde ju ha skrivit med att jag är morotsallergiker, men det är också himla lätt att utesluta eller byta ut 😀

  3. Låter som en tuff tid. Jag har en kompis som väldigt ofta svarar ”Andas! <3" om jag skriver ett sms om att jag är stressad, orolig etc 🙂

    Ett försök till inspiration:
    Jag har fastnat för kikärtor sista tiden. Som mellanmål eller till maten. Kokar några deciliter åt gången och fryser in hälften, resten äter jag upp kommande dagar. Rå blomkål är också gott. Min snabba sallad brukar bestå av några av följande: morötter, babytomater, blomkål, sockerärtor, groddar, persilja eller babyspenat. Perfekt att det mesta bara är att skölja och lägga i låda och ta med till jobbet (tillsammans med mer mättande mat). Jag lägger nog ganska mycket pengar på råa grönsaker, för jag tror det är värt det. Viktigt med näring!

    Min standardrätt när jag inte vet vad jag ska laga är gryta på de grönsaker, rotfrukter och linser som finns hemma. Eventuellt quinoa och rött ris också. Också krossade tomater och massa kryddor. Snabbt, enkelt och blir flera matlådor. Blir det jättemycket går det att göra lasagne på samma gryta. Jag gillar kesolasagne med bönlasagneplattor. När jag kokar ris brukar jag ofta hälla i lite linser också i kastrullen, så får de koka tillsammans. Typ rött eller svart ris och gröna eller svarta linser. Ofta häller jag i frysta ärtor och eventuellt majs när det är typ två minuter kvar på koktiden.

    Andra förslag:
    Wok!
    Rödbetsbiffar (https://www.norrmejerier.se/goda-recept/saffransrisotto-med-rodbetsbiffar)
    Pastasås på svarta linser (http://foodpharmacy.se/2015/01/spagetti-och-kottfarssas-utan-spagetti-och-kottfarssas/) https://foodpharmacy.se/recept/?fwp_recept_tag=vegan
    http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/receptsamling-till-kottfrimandag-eller-vegetarisk-lchf/
    http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/vegetarisk-lchf-pizza/

    Jag köper sällan mjölkprodukter. Men för nån månad sen blev jag sugen på halloumi. Oj så gott det var! Har köpt flera stycken sen dess… Tyvärr inte veganskt, men gott.

    Jag har haft en period med för mycket sockermat. Igår bestämde jag mig för att på måndag ska jag börja äta mer grönsaker igen och färre onödiga kolhydrater.

    • Det är fint att bli påmind om andningen när den är ytlig. Andningen är verkligen ett ankare för mig i många lägen. Några djupa andetag kan göra all skillnad i världen. Riktigt bra tips med grönsaker! Jag har ju lite känslig mage (tror IBS), men det hade varit lite dumt att begränsa mattipsen för er så mycket 😉 De flesta recept går ändå att använda på olika sätt, speciellt som inspiration som du säger 😀 Quinoa och linser är en favorit här också. Och rotsaker funkar bara jag mjukar upp dem ordentligt. 🙂 Halloumi är en favorit här också, även om jag försöker minska mjölkprodukter jag med så är osten en svår grej att vara utan. Jättesmart att låta ärtor och linser koka med i annat, bra energispartips också! Alltså vet inte riktigt hur jag ska tacka dig för att du tog dig tid till det här! Blir helt överväldigad av din omtanke <3 så: TACK!

  4. Pingback: STJÄRNÖGONBLICK 12 | ljuset, vårsådd och high-fives. | REAKTIONISTA

Lämna ett avtryck