Vecka tjugo.

Det är med sömndruckna ögon jag vaknar till en ny vecka. Utmattningen som har utmanats i snart nio månader är svår att hantera nu. Det kanske är värmen, kanske för mycket på schemat, kanske en frustration över att jag inte lyckas vila tillräckligt. Jag har längtat så mycket efter ljuset och värmen men just nu är jag bara trött trött trött.

Jag förstår att det här kan vara priset jag betalar för att studera på heltid och samtidigt upprätthålla det kreativa, underhålla mina relationer och ta hand om ett hem. Vissa dagar kommer sorgen så nära, för att jag återigen försöker följa vad jag vill och hamnar i en återvändsgränd. Det är tillfälligt, men jag behöver känna det likväl. Det är värt det. Än så länge är det värt det.

Jag behöver tillåta mig att backa. Släppa ansvar, välja det som ger framför det som tar, bara göra det nödvändiga, prioritera de enkla relationerna, vara den behövande, smalna av min värld. Så att jag orkar igen. Denna vecka vill jag hämta kraft hos mirakelbarnen och deras föräldrar, med händerna i Aslas päls, i ensamma kvällar på balkongen, i det tysta samförståndet med Daniel och i växternas storhet. Och om jag orkar: i regnbågsfärgernas stolthet.

Bullet journal vecka tjugo - reaktionista.se

Veckoplan

måndag | grupparbete på förmiddagen, programråd på eftermiddagen och kanske mer grupparbete sen.
tisdag | handledning på förmiddagen och grupparbete resten av dagen. ett projekt och en seminarieuppgift har deadline på torsdag.
onsdag | föreläsning med Region Sörmland på förmiddagen, grupparbete på eftermiddagen.
torsdag | seminarium på förmiddagen. sen åker jag till tigerbarnsfamiljen och sover över natten.
fredag | hänga med Daniel och sen hem på meditation på kvällen.
lördag | det är Spring Pride i stan och om jag orkar och hittar ett gäng att gå med så ska jag nog ta mig runt i Pridetåget i min rosa prinsessklänning.
söndag | vila vila vila. helst ha en helt skärmfri dag om det går.

Veckans matsedel

Jag fick ett så bra tips häromdagen! Att göra en lista på 20 rätter att följa som ett rullande schema under vardagarna för att sedan ha helgerna mer fria. Det tycker jag är värt ett försök. Nu när jag är så trött så faller ju sånt här ganska snabbt. Mina första fem blir: ugnsrostade rotsaker (det har jag kvar från helgen), vegetarisk stroganoff, bulgursallad, svamprisotto och vegoburgare.

Veckans self-care

Egentid är nog det bästa jag kan ge mig själv just nu. Jag behöver stanna upp med mig själv oftare och känna efter vad jag behöver. Starta varje dag med mina morgonsidor i Bullet Journal, sjukgymnastik och yogastretch. Meditation under dagen och pauser där jag fokuserar om är viktiga nycklar.

Veckans höjdpunkt

Att få träffa hela magiska familjen med de tre busungarna och de hjärtevärmande föräldrarna. Där känner jag mig så älskad, intill roten av vem jag är. Och där får jag älska, med allt jag har.

Veckans blogg

Jag ska ta det lite lugnt den här veckan och gå efter orken. Jag har en del växtbilder att visa och små ögonblick sparade för er. Något mer blir det under veckan så klart.

Veckans utmaning

Att prioritera bort, trots att allt är viktigt och att jag är för trött för att urskilja vad jag borde och inte borde göra.

Veckans önskning

Att jag ska få återfå lite kraft.

Veckans ledord

It’s not your job to be everything to everyone

 

SparaSpara

SparaSpara

6 kommentarer

  1. Om du har storytel vill jag tipsa om Annalena Mellbom. Hon har en behaglig röst tycker jag. Lugn. Jag gillar hennes ”Walking meditation”, ett slags ”vila i steget” – mottot/mantrat jag plockat med mig till vårens sista kurs. Storytel brukar bjuda på två gratisveckor om man vill testa en första gång 🙂

    • Tack! Åh sånt gjorde jag förr när jag gick i mindfulness och har testat några gånger själv också. Jag ska se om jag har kvar min gratisvecka, annars kanske jag kan hitta något liknande någon annanstans. Så fint av dig att tipsa!

Lämna ett avtryck