Vecka fyrtiosex.

Det är söndag kväll när jag skriver detta och fibromyalgin är aktiv och svår. Det väntar en prövande vecka och även om förutsättningarna inte är de bästa så finns det en stark tilltro till att det löser sig. Jag har visat mig klara av det förr. Ibland kan jag bli sådär trött på att klara av det att jag vill regrediera till ett litet barn och skrika ”jag vill inte”. Jag gör det inuti, och så försöker jag hålla mig i handen när jag tar små steg framåt. För jag vill ju det också, ta mig vidare.

Idag startar kursen Det sociala arbetets juridik som sägs vara den svåraste på utbildningen. Jag försöker att inte gå händelserna i förväg. Bara den här veckan är orealistisk egentligen. Jag ska slutföra min tenta innan onsdag efter lunch, och har ca 1,5 fråga av 6 kvar i nuläget. På fredag har vi första seminariet och jag har alltså 1,5 dag på mig att förbereda mig. Men när jag minskar tidsfönstret och ser vad jag kan göra precis just nu så brukar det gå ändå. Jag låter inte stressen få komma åt mig helt enkelt. Det blir ju inte bättre av det. Däremot får jag nog begränsa mig lite i helgen så att jag får utrymme att återhämta mig från dessa intensiva veckor.

Bullet Journal vecka 46 - reaktionista.se

Vecka fyrtiosex

måndag | skriva hemtenta, läsa studiehandledning och gå på kursintroduktion. vila lite innan jag fortsätter med tentan och avsätter en stund för bokredigering. innan läggdags vill jag få till ett lugnt yogapass.
tisdag | skriva klart tentan, laga en vegolasagne och ta en promenad.
onsdag | läsa på om hyresjuridik på morgonen innan föreläsningen på samma ämne. lämna in tentan, renskriva dagens anteckningar och blogga. färga håret om orken finns.
torsdag | förbereda seminarium (kanske med gruppen), ringa några viktiga samtal och boka klipptid. skogspromenad om det funkar.
fredag | läsa på inför seminariet och åka på meditation på kvällen innan fredagsmyset framför Idol.
lördag | planen var att åka till Nyköping för att träffa FI:are i Sörmland men jag får se vad jag orkar och hinner. kanske är studier och en skogspromenad mer lämpligt.
söndag | bloggfrukost med #tunainfluencers, besök på relaxavdelningen och veckoplanering.

Veckans self-care

Jag ska börja beta av min längtanslista. Ta en skogspromenad, unna mig sovmorgnar, göra yoga och meditera. Boka klipptid, färga håret och ta hand om min försummade stackars kropp. Jag behöver också hålla mig till ”good enough” och prioritera kroppens välmående framför hjärnans stimulansbehov och prestationer. På söndag ska jag få njuta av bloggfrukost med #tunainfluencers och sen hänga på relaxavdelningen i de varma baden.

Veckans dagliga rutiner

Jag har en del rutiner som jag mår bra av att följa varje dag. Några är det inga problem att få till, som att skriva mina morgonsidor och att skriva en dikt och stjärnögonblick varje kväll. Träningen är inte lika lätt att genomföra och meditationen prioriterar jag också bort alltför ofta. Så nu försöker jag med en sån där populär ”habit tracker” i veckoplanen och ser om jag kan motivera mig genom att få kryssa för vad jag har gjort under dagen. För jag vet ju:

Small changes eventually add up to huge results.

Veckans studier

Skriva klart tentan. Jag har 1,5 fråga kvar + genomgång av min artikelmatris där jag har kartlagt två vetenskapliga artiklar. Sedan ska jag göra en språkkorr och fixa referenser och försättsblad innan inlämning på onsdag. Idag väntar kursintro, på fredag är det första seminariet och då jag skriver tenta parallellt blir det svårt för mig att hinna göra något innan onsdag kväll tidigast. På onsdag har vi också en föreläsning. Orimlig vecka och det här med extra tid fungerar ju verkligen inte som det ska när nästa kursansvarige inte tar hänsyn till tidigare kurs.

Veckans utmaning

Att inte bli stressad. Det behövs mycket mental träning i att minska tidsfönstret och stänga ute det som inte är precis framför mig.

Veckans blogg

Jag gav mig en alldeles för stor utmaning i NaNoWriMo så den tänker jag inte hålla mig till. Det är väldigt givande att skriva poesi igen och det kan jag fortsätta med utan problem, men mer än så är bara en bonus. Jag behöver förbereda ett inlägg om #WhiteMonday i veckan och sen vill jag gärna arbeta vidare med PTSD-inlägget. Nu börjar det bli lite klurigt att få till bilder i dagsljus så det är något jag ändå försöker ta mig tid till, och planera in fototid under dagstimmarna.

4 kommentarer

  1. Helt galet att inte lärarna planerar tillsammans.

    Väl medveten om att jag startade kursen med helt andra förutsättningar än du gör vill ändå säga att jag inte upplevde juridikkursen i sig svår på det sätt som alla hade pratat om. Annorlunda ja, ett helt annat tänk och så känslan av en totalt ologisk uppdelning i lagboken. Men när jag väl gav upp inför det sistnämnda så föll mycket på plats. Har uppfattat här på bloggen att du har stor analytisk förmåga, bland annat, och att du gillar att nörda in dig på det analytiska (rätta mig om jag har fattat fel) och det tänker jag kommer bära dig genom juridiken. Tänkar att du även kommer kunna verklighetsförankra juridiktexten via dina egna upplevelser.

    Ett sidtips, om ni inte får det i skolan: https://lagen.nu Ersätter inte att kunna hitta i den fysiska lagboken men jag tycker sidan är ett bra komplement. Kanske något att titta på när du hunnit återhämta dig efter tentaskrivande och ful kursstart.

    • Ja det är lite märkligt att det inte är bättre kommunikation. Tack för dina lugnande ord. För de hade verkligen den effekten på mig. Jag hade med mig dem när jag öppnade kurslitteraturen och du öppnade mina ögon en del i det. Mycket finns i mina egna erfarenheter och haha du har så rätt att det analytiska ligger mig nära. Lite föööör nära ibland :p

      Tack! Vi hade lite juridik i våras redan. Däremot måste vi referera till lagbok eller lagsamlingar under vår kurs, men det känns redan som att jag förstår en del av hur det går till. Jag gillar ju det språkliga så jag tror att det kommer att hjälpa mitt lärande. Var läste/läser du någonstans? Vilket lärosäte? Har du läst klart? Fint med en till socionom här 😀

  2. tänker att det är lätt att sätta press på sig i sina studier att man ska klara alla tentor,uppgifter etc på första försöket. Ofta finns ju fler möjligheter (CSN-behovet kan sätta begränsningar ibland). Det kan förstås vara viktigt att inte tänka ”jag löser det andra/tredje omtentan”), men där får man väl känna sig själv – är man en som kan ha för hårda krav på sig kan det hjälpa ibland att påminna sig att det finns fler chanser, att man faktiskt bara behöver göra så gott man klarar och inte mer just nu. hjälpte mig i alla fall en del när jag pluggade! lycka till, du gör det alldeles bra och tillräckligt som du gör det och tänk vad långt du redan kommit!

    • Tack för dina ord! Jag kan verkligen känna igen det i min omgivning, även om detta inte är fallet för mig. Eller, det hade inte varit så om jag var frisk. Nu är jag inte frisk. Därför finns det inga omtentor. Kompletteringar hinner jag med, men en omtenta görs alltid samtidigt som något annat och som du säger påverkar det också CSN. Jag har inte ett öre att falla tillbaka på. Inget sparkonto, inget arbete, en 50 %-arbetsförmåga, ingen sjukvård, inga rättigheter till bidrag, inga släktingar eller familj som kan täcka upp. Jag har mig. Och om jag blir för sjuk har jag inte ens det. Så jag förstår att den tankestrategin är riktigt bra för den som är frisk eller har ett stöd i ryggen att falla tillbaka på. För mig hänger det på lärarnas goda vilja och min självkännedom. Jag hoppas att det räcker, och jag kan inte låta oron få finnas, men jag kan inte heller ta det för givet.

Lämna ett avtryck