En ny termin på högskolan börjar och jag ska vara modig på flera sätt denna vecka. Det är flera uppgifter som kräver mod som väntar. Jag ska ringa några svåra samtal som jag har skjutit upp i både år och månader. Jag ska kontakta mitt närmsta gym och kolla upp när de har genomgång av maskiner så jag kan börja träna där. Så denna vecka börjar med en hel del fjärilar i magen och ett jäklar anamma som heter duga. Jag ska göra mitt bästa för att starta igång de processer som behövs och söka stöd för att hantera känslorna det medför. I skolan börjar jag nu kursen ”Samhällsvetenskaplig metod” som jag tvärtemot vad en kan tro faktiskt har sett fram emot. Forskning är verkligen något som intresserar mig och eftersom jag gillar etik, rutiner, strategiskt tänkande osv tror jag att det här kan bli riktigt roligt.

Veckoplan Bullet Journal - reaktionista.se

Veckoplan

måndag | bloggplanering för våren, bloggrace (skriva så många utkast jag hinner på två timmar) och styrketräning.
tisdag | introduktion för nya kursen ”samhällsvetenskaplig metod” och en första koll på kurslitteratur och studieguide, kort intensivt styrkepass.
onsdag | föreläsning förmiddag och eftermiddag, vila med yoga på kvällen.
torsdag | studietid och skapartid, eventuellt gymbesök.
fredag | bloggtid, studietid och meditation.
lördag | vernissage, bloggtid och förhoppningsvis lite mer umgänge utöver vernissagen.
söndag | vila, städning, veckoplanering.

Veckans matsedel

Bulgursallad, vegolasagne, vegocarbonara med svamp, falafelwrap och broccolisoppa.

Veckans träning

Styrketräning med appen Seven, ev. gymträning, yoga och dagliga promenader.

Veckans återhämtning

Meditation, mycket sömn, Netflix och långsamma rörelser.

Veckans fokus

Att tillåta mig att känna när jag ska våga ringa jobbiga samtal och möta mina rädslor. Jag behöver stötta mig själv genom det och låta andra finnas där. Gå igenom rädsla och obehag utan att lämna mig ensam i det. Det handlar om att ringa vården och ta tag i hälsoproblem jag har skjutit ifrån mig ett tag. För att det innebär så mycket sorg, skam och för att jag tidigare inte heller har haft råd. Och med tanke på hur illa behandlad jag har blivit i vårdsituationer så finns det också rädslor i det. Jag behöver gå emot det nu. Därav citatet nedan.

Veckans ledord

It’s perfectly okay to admit you’re not okay.

Veckans fråga

Hur tänker du när du behöver göra något som är obehagligt och svårt? Hur stöttar du dig igenom det?

 

SparaSparaSparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

4 kommentarer

  1. sådan igenkänning. det här med att göra obehagliga saker är så himla svårt för mig. jag drar mig alltid för det och gör det sen i panik till slut, bara av tanken att det snart är för sent. så jag har verkligen ingen bra strategi för att få saker gjort i tid, tvärtom. rätt knäppt ändå ju, att en ska dr ut på det till sista sekund?

    • Ja alltså vad är det för grej egentligen? Jag tänker att den enda bra lösningen är ju bara att göra det bums egentligen. Men lite knepigt när en är en trött människa att få till det alltid. Men hellre förr än senare är nog en bra vägledning, inte sant?

  2. Jag brukar försöka tänka att jag tar hand om mig själv, att jag är vuxen mot mig själv och tar ansvar för att jag ska må bra.. Men skjuter gärna upp saker, vilket ofta innebär att jag lägger mer tid på att TÄNKA på det jag ska göra, än vad det faktiskt tar att göra det . Jag övar!

    Lycka till med det du ska ta tag i, med tanke på vad du har klarat av tidigare är jag säker på att du klarar även detta!

    • Åh bra ingång där! Ja alltså så svårt när en väl fastnar i tankar istället för handling. Det gick ganska bra ändå att ringa det första samtalet. Att dela upp i små steg verkar också vara en bra metod för mig. Vi får öva tillsammans helt enkelt 😉

Lämna ett avtryck