Hej ni underbara <3

Jag tror att den värsta chocken har gett sig nu. Det är svårt att hantera kriser, men jag är bättre på det nu. Kanske kommer det en lösning den här veckan. Kanske kommer det ingen lösning. Vad som än händer känner jag mig mer och mer trygg i att det kommer att bli bra. Det blir väldigt sällan som en tänkt sig i livet. Jag kan verkligen skriva under på det. Och helt ärligt, för bara några år sedan trodde jag inte att jag skulle leva nu. Så varför ska jag ge upp bara för att vägen inte blev så enkel som jag hade önskat?

Istället bygger jag upp min inre trygghet och en värld omkring mig som ger nytt hopp. För i nuet, där finns det alltid hopp. Jag tänkte att jag skulle försöka dela med mig av några tankar om hur jag gör när känslorna blir övermäktiga och lever sitt eget liv. Varför jag kan hitta tillbaka till ett lugn på bara några dagar. Som alltid är detta vad som fungerar för mig. Du har säkert andra sätt som funkar för dig. Dela gärna med dig av dem! För precis som mina så kan de ju inspirera någon annan att må lite bättre. Kommentarsfältet är öppet!

Hantera kriser med närvaro - reaktionista.se

Minska tidsfönstret

Var precis här och nu. Ta varje ögonblick som det presenterar sig. Jag avgränsar det genom att göra ett dagsschema varje morgon där det står vad jag ska göra och sen följer jag det, steg för steg. När jag är upptagen av en uppgift är jag bara i den. I nuet är livet bra. Det är framtid och dåtid som skapar oro och ångest. Det här är inget som jag löser en gång, det är något jag behöver återföra mig till under dagen. En stund i taget.

Avsätt tid till att tänka på det som är jobbigt

Och tänk på det bara då. Det här kan vara svårt och ska tas med en nypa salt. En kris startar igång tankarna, ofta katastroftankar. Det skapar rädsla. Därför behöver vi begränsa den, om vi kan. Styra undan fokus till nuet. Om du bara klarar det en enda gång så är det en stund av vila. För mig har det hjälpt att avsätta en stund varje dag med papper och penna där jag skriver ner mina tankar, låter allt det jobbiga komma fram, och sen lämnar jag det där.

Gör det enkelt för dig

Jag sänker inte bara kraven på mig själv, jag lägger ner dem. Minsta möjliga ansträngning. Jag gör allt så enkelt det bara går. Vissa saker blir helt bortprioriterade. Var så snäll mot dig själv du bara kan och minska alla onödiga motstånd. Att hantera kriser kräver så mycket mental och känslomässig kraft och den behöver vi vara varsamma med.

Du är viktigast

Jag är inget bra stöd för andra när jag själv är instabil, och därför kommer jag alltid i första hand i mitt liv. Det blir extra viktigt i tuffa tider att se till att jag mår så bra jag kan i det grundläggande. Äta, sova, ta hand om känslor och söka stöd hos andra är prio ett.

Leta efter stjärnorna och skapa dem

Stjärnögonblicken, så klart. Sök efter det vackra, den lilla glädjen. Knoppar på en gren, en pusselbit som hittade sin plats, en kopp kaffe, en varm filt. Använd dina sinnen. Omge dig med värme, skönhet, snällhet och glädje. Skapa det, om du orkar det.

Veckoplan i mars - reaktionista.se

Veckoplan

måndag | studier inför seminarium, handla, köpa kattmat och laga mat.
tisdag | föreläsning om socialt arbete i Uganda på förmiddagen och seminarium på eftermiddagen.
onsdag | gruppträff med planering på förmiddagen. sen ska jag bjuda på mat och pyssla med tjejerna.
torsdag | projektträff på Stadsmissionen på morgonen och sen samla ihop det.
fredag | föreläsningar i samband med Internationella kvinnodagen på högskolan och meditation på kvällen.
lördag | får besök av extramamma och vi ska åka runt till loppis/second hand.
söndag | vila och veckoplanering.

 

Har du något bra sätt att hantera kriser med?

Lämna ett avtryck