Katastroftankar är ett helvete att leva med. De kan verkligen skapa kaos i känslorna och få kroppen att gå in i skräcktillstånd. Jag levde i många år med konstanta katastroftankar. Minsta stress utlöste en kedjereaktion av tankar där allt slutade i katastrofer som att jag dog, blev övergiven och utestängd, att andra dog eller blev sjuka, att jag inte hade några pengar kvar eller att världen gick under.

Nu är min hjärna inte lika programmerad mot rädsla som förr. Jag har privilegiet att kunna välja tillit i de flesta situationer. Men jag minns hur det var. De senaste dagarna har jag pratat med flera personer som har fastnat i skräck och panik. Därför ville jag skriva något till er. Det här inlägget är till dig som lever med katastroftankar, för att du har en orolig själ och/eller har skrämmande upplevelser i din bakgrund som triggas av stress.

Katastroftankar - reaktionista.se

Självmedkänsla

Före allt annat: ge dig själv lite kärlek. Du gör vad du kan. Alla har vi olika erfarenheter med oss i livet, olika förmågor och olika fallgropar. Att fastna i det skrämmande svarta är jättesvårt. Du gör ditt bästa för att hantera det. Slå inte på dig själv för att du slår på dig själv. Försök förstå dina reaktioner, var de kommer ifrån, vad just du behöver för att känna dig tryggare just nu.

Ge mig sinnesro
att acceptera
det jag inte kan förändra,
mod att förändra
det jag kan
och förstånd
att inse skillnaden.

Sinnesrobönen

Acceptera det du inte kan förändra

Syna dina katastroftankar. Kan du göra något åt dem? Att din hjärna letar faror beror på att den vill göra något åt det. Kan du inte det, finns det inget syfte med att fortsätta fokusera på faran/obehaget. Lätt att säga, men också brutalt sant.

Du kan inte rädda världen hur mycket du än vill. Du kan inte kontrollera framtiden eller förändra andra människor. Istället behöver vi träna på livets största utmaning: tillit. Det är svårt att ha tillit, men det är svårare att inte ha det. Vi behöver öva. Precis som med acceptans.

Att acceptera något en gång räcker inte alltid så långt, men när vi upprepat tar beslutet att släppa saker bortom vår kontroll och acceptera att vi är maktlösa inför det så tränar vi upp vår förmåga till acceptans. Meditation kan vara ett bra hjälpmedel.

Förändra det du kan

Du kan förändra din inre miljö, dina tankar, ditt sätt att ta hand om dig själv. Du kan be om hjälp, aktivt försöka bryta de negativa cirklarna du fastnar i. Vad kan du göra för att må bättre just nu? Vem kan du prata med? Vem kan du be om hjälp från? Som sinnesrobönen vittnar om behöver vi mod för att förändra, för att förändring är lite läskigt för många, men det är ju också ganska läskigt med katastroftankar. Vad kan du göra åt det? Här finns mina tankar om att hantera kriser.

Misty weather - reaktionista.se

BRYT!

Fastna inte. Stanna upp. Gör en aktiv handling som bara bryter det du är i nu. Lägg dig på golvet, gör en solhälsning, gå ett varv runt hela ditt boendeutrymme, diska en tallrik, hoppa upp och ner tre gånger eller vad som helst. Det väcker kroppen från “freeze”-läget som skräcken kan skapa och säger “det är lugnt, livet är ganska mycket som vanligt”.

Prata med dina katastroftankar

Din hjärna är byggd för att leta faror. Prata med den om det. Säg “Hej hjärnan, jag förstår att du tror att det är livsfarligt att leva just nu, men det är ju så du funkar. Jag kan tänka lite längre än så och det är lugnt nu. Även om du har rätt så hjälper det faktiskt inte att oroa sig om jag ändå inte kan göra något åt det”. Eller något som passar dig. Att hålla distans till sin hjärna på detta sätt har hjälpt mig många gånger att få en lugnare känsla i kroppen. För vi får ju inte glömma att vi i grunden är biologiska varelser som av överlevnadsskäl alltid är vaksamma på eventuella faror.

Medveten närvaro

Grunda dig i rummet, i nuet, genom att aktivera dina sinnen. Lukta på något, t ex ett doftljus eller en eterisk olja du tycker om. Jag har med mig kroppsolja med lavendeldoft då det funkar för mig. Smaka på något, t ex en halstablett, ät ett mellanmål eller drick ett glas vatten. Rör vid något som gör dig trygg: klappa dig över håret, vira in dig i en mjuk filt, rör vid ett material du gillar som trä eller en varm kopp te. Lyssna på något lugnt: en podd med en lugn röst, en favoritlåt, ring en vän och be den berätta om sin dag. Se på rummet omkring dig: räkna upp tre saker du ser som du tycker om, beskriv deras färg och form högt för dig själv. Upprepa detta aktivt tills du känner att du är här och nu. Du är trygg. Du är här. Precis just nu är allt som det ska. Här har jag skrivit mer om medveten närvaro.

Hepatica - reaktionista.se

Gråt ur dig dina katastroftankar

Tårar lugnar nervsystemet. När vi gråter utsöndras lugnande smärtstillande hormoner och vi gör oss av med stressande ämnen. Och om vi blir tillräckligt trötta kanske vi inte orkar tänka så långt heller?

Använd humor

Gör karikatyrer av dina katastroftankar. Döp dem till fåniga namn som “Den oundvikliga döden” och dra bilden till sin extremitet. Skratta åt din fantasi och låt den flöda till din fördel. Hitta de galna aspekterna av dina tankar och gör dem ännu galnare. Förstora upp detaljer. Förlöjliga varje del av katastrofens beståndsdelar. Dra allt till sin spets. Och lite till.

Vad är det bästa som skulle kunna hända?

Föreställ dig minst lika många drömscenarion som katastrofer. Tänk om du plötsligt skulle få inspiration att skriva den där boken du aldrig haft tid att skriva? Tänk om denna kris skulle leda till att du utvecklade en uppfinning som gjorde dig stenrik? Eller att du hittade tillbaka till yoga och meditation och gick en instruktörsutbildning? Tänk om du från ingenstans fick veta att du ärvt ett stort vackert slott på en exotisk plats? Eller att det blev världsfred över en natt? Eller om vi hittade en ny planet där vi alla levde i harmoni tillsammans? Eller om superhjältar fanns på riktigt och plötsligt ryckte ut? Allt det där är nog minst lika troligt som dina värsta skräckscenarion. Hjärnan kanske behöver lite inspiration åt anda hållet bara?

Du kan bryta dina katastroftankar - reaktionista.se

Du klarar mer än du tror

Om det värsta skulle hända… varför skulle du inte klara av det? Människan har överlevt i alla tider, genom krig och naturkatastrofer och hemska trauman. Visst är det jobbigt och hemskt och människor dör och far illa… MEN det är också en del av livets villkor och vad det innebär att vara människa på jorden. Tänk på vad du gått igenom, vad människor i alla tider har klarat av. Vi är byggda för överlevnad. Vi har instinkter som berättar för oss hur vi ska agera i krislägen. Vi klarar det här också.

En dag har vi tagit oss igenom detta, växt av det och förhoppningsvis sammansvetsat oss som mänsklighet på kuppen. Lita på din kropp, lita på att vi gör detta tillsammans.

*

Har du katastroftankar? Hur brukar du hantera det? Har du fler tips eller var det något du kände igen?

2 kommentarer

Kommentera