Maj 2019 har prövat min förmåga att axla livets måsten även när jag känslomässigt bara vill släppa allt och sova tills det är bra igen. Det har varit en tuff månad med inre obalans. Jag är bra på att få det att fungera ändå, men jag har saknat den där livsglädjen som jag ofta annars känner mig så nära. Mycket på en gång, med segrar och lärdomar att växa i. Intro på jobb, en första (fiktiv) barnavårdsutredning och ett EU-val som spädde på maktlösheten inför världen. Jag är trött och det är förståeligt. Snart väntar juni och en välbehövlig semester.


2019 är mitt ledord “hämta hem din själ”. Åtta konkreta mål vägleder mig vidare i självmedkänsla, hälsa, sinnesro och personlig utveckling med självkännedom.

Gyllene timmen Maj 2019 - reaktionista.se

Så har jag “hämtat hem min själ i maj

  • Gråtit ur mig besvikelse, sorg, trötthet, ilska och rädsla.
  • Samlat på mig hopp.
  • Skaffat mig en bokashi-kompost.
  • Skrivit dagbok och satt ord på kaoset inuti.
  • Pysslat med mina växter.
  • Ventilerat med bästisen.
  • Följt min magkänsla.
  • Hälsat på fadderbarnen och tankat barnkraft.
  • Tillåtit mig att gå helt sönder av valresultatet för att hitta ny kraft efteråt.
  • Uttryckt mina behov.
  • Vågat ta svåra beslut.
  • Tagit konflikter istället för att undvika dem.
  • Lagt tillbaka ansvar där det hör hemma.
  • Mött guldljuset i majkvällarna.
Tabbouleh - reaktionista.se

Fysisk hälsa | en stabil grund

Jag fortsätter hålla mig frisk och hålla igång min grundstyrka och grundkondition. Jag gör daglig styrketräning, lättare yogaövningar och tar promenader. Nu har jag börjat cykla mer också, till jobbet bland annat. Jag tog en spurt mot Daniel i löparspåret en dag också, och även om jag hade träningsvärk tre dagar efteråt så var det värt det. Älskar att springa!

Men jag är också sliten. Två år utan ledighet känns i en fibro/utmattningskropp. Med resa till Norge, kylslaget klimat, introjobb, kursplanegrupp, föreläsningar och grupparbeten var en helg i sängläge väntad. Men sen tog jag mig långsamt tillbaka. Jag hittar mitt sätt att vila i rörelsen. Bara någon vecka senare arbetade jag ett 11-timmarspass på jobbet och det gick ju det med, när jag kunde ta en powernap mitt på dagen.

I samband med skovet fick jag också ett troligt IBS-skov (misstänker IBS eftersom det stämmer bra med mina symptom), och började äta efter FODMAP. Det funkade väldigt bra så det ska jag fortsätta med. Det blir extra mycket grönt, och fruktiga smoothies på morgonen. Jag är mer och mer inne på att utesluta fisk, av klimatskäl, framöver.

Wilda - reaktionista.se

Själslig hälsa | nedstämd i hopp

Våren har uppenbarat en underliggande nedstämdhet hos mig som jag testat olika strategier för att få bukt med. Jag försöker bli bättre på att stå för vem jag är, även om det kan provocera eller vara obekvämt för andra. Jag har inte ork över för att hålla mig tillbaka längre, och de som inte gillar det får ta hand om det hos sig själva.

Men det finns också sådant jag inte kan prata högt om, och därför har jag några utvalda personer som jag ibland rensar hjärtat med. Ett sånt samtal hade jag med en lärare i maj, och det fick stor betydelse. Jag behöver få dela med mig, och att andra runt mig ibland vet när jag sen inte orkar förklara allt igen. Det finns så många fallgropar i livet när en har tillitsbrott i sin grund. De behöver jag förebygga om och om igen.

För att förebygga det jag misstänker är det som i folkmun kallas politisk depression har jag bestämt mig för att vara mer fokuserad på att göra bra saker än att känna efter i det svåra och grubbla ett tag nu. Att göra det jag mår bra av kommer på sikt skapa en situation som är mer meningsfull, och fram tills dess samlar jag hopp och försöker stå stark i vem jag är i det jag gör. Lösningen finns i det lilla. Att gå dagliga rundor bland växterna, laga mat av örter från balkongen, väcka glimten i ögat hos någon som har det svårt eller berätta för en vän om något fint jag sett.

Jag är i förändring, och utveckling gör ont på sitt sätt. Jag behöver hitta en acceptans för den samhällsutveckling som pågår utan att gå under i det eller bli handlingsförlamad. Jag behöver hantera maktlösheten och hitta mitt “good enough” trots att ingenting är nog.

Syrén - reaktionista.se

Relationer| förändring och gruppen

Jag har haft en månad då jag har känt mig lite isolerad inuti mig, men det blir lätt så när det är fullt upp med livet utanför. Jag har haft bra kontakt med några få utvalda när jag har orkat. Det är också svårt när jag inte riktigt känner igen mig själv, att riktigt orka med de sociala kontakterna. Ändå har jag haft en del kontakt via nätet, åkt iväg på Lindas möhippa och hängt med Vicky under hennes Sverigebesök. Mycket tid har spenderats med studiegruppen och det har varit så fint. Vilken process vi har gått igenom som grupp. Fint!

Det har legat en påtaglig sorg i magen nästan varje dag i maj. Jag vet inte riktigt vad det är, men något fattas mig. Kanske är det den vanliga saknaden efter tillhörighet och en förvirring av nya steg i livet som gör att jag tappar lite balans. Jag tände ett ljus för mamma på mors dag och har gett mig utrymme att sörja vänner som inte längre finns här. Ibland slår det mig, hur många som inte orkade. Jag saknar dem.

Jag och Daniel har fattat ett svårt men nödvändigt beslut om att bli särbos under en tid. Vi behöver fokusera mer på egna studier och eget mående, och prioritera tiden med varandra tydligare. Att flytta ihop under påfrestande förhållanden i livet var inte det bästa för vår relation helt enkelt. Därför testar vi nu en annan väg. Det är så lätt att följa normer om hur man borde göra. Det är sällan det funkar i verkligheten. Så vi försöker nu, med att bo på olika håll till hösten.

Bullet Journal vecka nitton - reaktionista.se

Studier och introjobb

Maj är alltid, alltid hektiskt. Hur jag än försöker bygga in luft är det ändå som om allt har sin slutspurt i maj. Vi har jobbat på med vår fiktiva barnavårdsutredning och beviljat Kajsa Kavat en kontaktfamilj. Seminariet var riktigt roligt och jag känner mig så stolt över det jobb vi gjorde i min studiegrupp. Jag har lärt mig MASSOR!

Utöver studier har jag gått tre introduktionspass på boendet där jag ska vara i sommar. Jag har också orkat med ett 11 timmar långt arbetspass. Sommarschemat som jag fick häromdagen ser helt okej ut, med lediga dagar att vila ut på emellan. Jag startar jobbet den 4 juli. Innan dess kanske jag får jobba några timmar då och då. Delegeringsprovet för att få dela läkemedel gick bra så snart är det också klart. Det känns häftigt och helt rätt att vara där jag är. Tänk, min första längre anställning!

Som studentrepresentant är det också mycket att göra i maj. Såväl kursplanegrupp, programråd som terminsrapport har jag hunnit med. En dag träffade jag avdelningschefen. Jag har pratat en del om lösningar för personer som har funktionsnedsättningar eller sjukdomar, och det har tydliggjorts vad som gäller vid lägre studietakt och termin 1 ska få bättre koll på hur högskolans system och CSN:s system funkar ihop, apropå.

Nu har jag haft ett första möte på min praktikplats – utredningsenheten ungdom. Där kommer jag i höst att ha två handledare och få följa med och lära mig utredningsarbetet på nära håll. Så spännande!

DIY träslöjd blombänk - reaktionista.se

Kreativitet | träslöjdsglädje

Blombänken blev klar i slöjden, med linolja som finish. Nu förgyller och förlänger den mitt blomstrande fönsterbleck. I farten gjorde jag en klädhängare till hallen också som väntar på att sättas upp. Det är ju helt otroligt att jag har hunnit vara kreativ i allt detta. Men även små akvareller har jag fått till ibland, och det där följebrevet har jag mest brottats med i prestationsångest men snart ska manuset in till förlag. Haha, alltså kalla fötter är ju bara förnamnet nu.

Bloggen i maj

Jag har fått in en bra rutin för bloggandet, accepterat att jag inte kan blogga på den nivå jag önskar just nu, eftersom det inte är rimligt i tid och med min ork. En kväll tog jag tag i att flytta bloggen från http till https – mer säkert så med SSL-certifikat. Härligt!

Ett samarbete med ett hotell i Oslo har det blivit, och en del inlägg på tema självhjälp och trauma också. Så det rullar ju på det här, och varje stund jag har tid att blogga gör mig så glad. Nja, kanske inte det där enorma Norge-inlägget som tog sån tid och allt krångel webbhotellet höll på med samtidigt. Men sen när det är klart känner jag mig så otroligt nöjd.

Det roligaste är ändå all kontakt med er som läser, och den har ökat speciellt via instagram. Där kan man numer också följa mig lite närmare i vardagen via Stories. Det känns fint att jag kan dela med mig där när blogginläggen inte får tiden de behöver. Den kontakten är så viktig för mig.

De populäraste inläggen från maj

I regnet - reaktionista.se

Månadens stjärnögonblick

Barnen som helt självklart vill hålla mig i handen.

Mål och planer för juni

  • Fira Lindas och Eriks kärlek på deras bröllop.
  • Skriva hemtenta i professionell ärendehandläggning och utredningsmetodik.
  • Samla hopp och bra initiativ för klimatet.
  • Klimatstrejka.
  • Laga mat baserat på FODMAP.
  • Skicka mitt bokmanus till förlag.
  • Bada i Mälaren.
  • Plocka en bukett i naturen varje vecka.
  • Ge bloggen lite extra kärlek när jag är ledig.
  • Läsa ut en bok som inte är skönlitteratur.

Hur har maj sett ut för dig?
Har du några planer för juni och sommaren?

2 kommentarer

  1. Anna Alverblad Svara

    Som vanligt är det väldigt inspirerande att läsa dina blogginlägg, det här tyckte jag lite extra mycket om. Det är nog framför allt din ärlighet jag tycker om. Inget förskönande. Du säger som det är utan för den sakens skull vara negativ. Och din förmåga att ta vara på de guldkorn som finns även när det är jobbigt. Vara stolt över det man har åstadkommit, även om det ibland tar längre tid än man tänkt sig för att livet kommer emellan. Känner igen mig i väldigt mycket som du skriver. Jag är HSP och på det ganska rejält självkritisk. Men jag jobbar på det varje dag och det går framåt 🙂
    Tack för att du delar med dig av ditt liv och dina tankar!

    • Så lätt att vara självkritisk med HSP. När det egentligen är världen som inte är anpassad för att vi ska kunna fungera optimalt i den. Kanske kan det också hjälpa dig att tänka lite mer så? Att du är mjuk i en hård värld, och att vi därför behöver extra mjukhet? Tror du att det kan vara så?
      Dina ord gör så gott att läsa, och blir en så stark spegling i mig. Jag kan ibland bli så rädd att jag låter negativ och jag är verkligen inte en sån person, men jag ser livets alla nyanser och låter dem finnas. Jag önskar att vi skulle sluta värdera i svart/vitt och bra/dåligt och bara låta saker vara vad de är. Tror att den där värderingen gör mer skada än nytta. Tusen tack för att du kommer hit, läser och speglar tillbaka. <3

Lämna ett avtryck