Norway in a nutshell är som att kliva in i en sagofilm med det allra bästa av det norska landskapet. Resans tider och stopp går också att anpassa mycket. En dag i april reste vi (jag och Linda) med tåg från Bergen till en spegelblank sjö i Voss, bytte till buss mot Gudvangen längs mäktiga bergsmassiv och bytte igen till båt över en smaragdgrön världsarvsfjord som stannade i Flåm. Där tog vi fönsterplats på den spektakulära Flåmsbanan med den frustande Kjossfossen för att därefter uppleva och ännu en häpnadsväckande färd från Myrdal till Oslo längs bländande vita snölandskap. Håll i hatten, nu kör vi.

Norway in a nutshell - Gudvangen Nærøyfjorden - reaktionista.se

2019-04-20

På påskaftonen vaknade vi tidigt. Vi fick i oss hotellfrukost och slängde in passerkorten i receptionen för att snabbt gå med våra ryggsäckar genom Bergen mot tågstationen. En stark förväntan bröt igenom morgontröttheten när tåget lämnade stationen. Jag försökte ta det lugnt nu, för jag hade fått höra att det bästa väntade från Flåm. Men hur lätt är det egentligen? Ja, en del bilder hann det ju bli redan här.

Bergen – Voss

Norway in a nutshell - Bergen till Voss - reaktionista.se
Norway in a nutshell Bergen till Voss - reaktionista.se

I tågfönstret såg vi vattendrag, byar, mäktiga berg och frustande forsar passera. Tåget smög fram längs bergsväggarna och genom mörka tunnlar.

Norway in a nutshell - reaktionista.se

Voss

Norway in a nutshell - Voss - reaktionista.se
FOTO Linda Engström / Resa medvetet

Första stoppet var Voss. Där hängde vi en kortare stund mellan tåg och buss. Sjön mitt i centrum låg spegelblank och reflekterade bergen och himlen. Det kom rök från vara andetag och den kyliga morgonen gjorde luften klar.

Norway in a nutshell - Voss - reaktionista.se

Voss – Gudvangen

Norway in a nutshell - Voss till Gudvangen - reaktionista.se
Norway in a nutshell Voss till Gudvangen - reaktionista.se

Bussen till Gudvangen färdades längs djupa dalar under höga bergsmassiv. En ung man och jag slogs om fotochanser i bussfönstret. Solen landade på fjälltopparna. Jag funderade på hur det är att bo så här året runt och filade på en romankaraktär som badade i vattenfall.

Voss till Gudvangen - reaktionista.se
Norway in a nutshell - Voss till Gudvangen- reaktionista.se
Norway in a nutshell - Voss till Gudvangen - reaktionista.se

Gudvangen

Norway in a nutshell - Gudvangen - reaktionista.se

Gudvangen är en gammal vikingaby som nu mest verkar ta emot turister. Vi var bara en kort stund i byn i väntan på båten som skulle ta oss utmed Nærøyfjorden (ett av UNESCO:s listade världsarv). Där drack jag en efterlängtad kopp kaffe medan solen hittade in i dalen. Ett tips för smidigt resande är att förköpa biljett digitalt, och köa i tid, för att slippa kliva på sist.

Gudvangen - reaktionista.se
Norge Future of the fjords - resamedvetet.se

Gudvangen – Flåm

Norway in a nutshell - Gudvangen till Flåm - reaktionista.se

Gudvangen ligger i ena änden av Nærøyfjorden, som sedan mynnar samman med Aurlandsfjorden som tog oss till Flåm. Jag kunde nästan höra som en vemodig sång i diset i dalen när vi väntade på båten.

Norway in a nutshell Gudvangen till Flåm - reaktionista.se

Båten som vi åkte med kallades “Future of the Fjords”. Båtresan är en del av Norway in a nutshell, och båten är byggd av kolfiber och körs på uteslutande elkraft. Det tog 25 min att ladda om batteriet väl framme i Flåm. Den slussade oss över vattnet i kyliga vindar, medan fiskmåsarna cirkulerade runt oss och hoppades på mat.

Linda Resa Medvetet - reaktionista.se
Norway in a nutshell - Gudvangen till Flåm - reaktionista.se

Det var som att befinna sig i en saga om Norden när vi åkte förbi drömlika vattenfall och byar med trähus . Det kändes som att bergen talade med mörka dova röster till oss och att den smaragdgröna fjorden inte hade något slut. Denna båttur uppvisar ett sceniskt landskap som slår det mesta av vad jag tidigare har upplevt.

Wilda Aurlandsfjorden - reaktionista.se

Flåm

Norway in a nutshell - Flåm - reaktionista.se

Så var vi framme i Flåm som gav den största turistkänslan på resan med Norway in a nutshell, med goda skäl och anti-kapitalisten i mig till trots. I dalen fanns det nämligen både butiker med lusekoftor och norska troll, restauranger, bageri, ett museum om Flåmbanan och berg att vandra över. På en liten men otroligt vacker yta fanns allt man behövde, vilket var bekvämt. Jag gillade framför allt den gamla kafévagnen som satt ihop med en av restaurangerna.

Flåm - reaktionista.se
Norway in a nutshell - Flåm - Flåmsbanan - reaktionista.se

Vi kikade runt lite, både i butiker och med spaning på något matigt. Jag åt en inte helt lyckad pastarätt medan Linda införskaffade betydligt mycket mer mättande matsäck till den fortsatta resan på en coop-liknande butik. Ett hett tips är att ta med mycket matsäck var du än befinner dig på tur i Norge därför att landskapet lutar ständigt uppåt och påfyllning behövs.

Efter en tur in på museet ställde vi oss först i kön för att få bästa platserna på den berömda Flåmsbanan.

Flåm – Myrdal

Norway in a nutshell Flåm till Myrdal - reaktionista.se
FOTO Linda Engström / Resa medvetet

Flåmsbanan är 20 km mellan Flåm och Myrdal och passerar 20 tunnlar. Det tog 16 år att bygga banan som stod klar 1940 vilket speglas i den tidsenliga tåginredningen. Vi delade solidariskt med oss av fönsterplatsen till fler stora ögon och kameralinser. Linda tränade sina biceps genom att dra upp och ner tågfönstret när vi åkte in och ut ur tunnlar. Vilken hjältinna!

Flåmsbanan - Kjossfossen - reaktionista.se

Kjossfossen

Det gjordes ett stopp på resan, vid detta magnifika vattenfall: Kjossfossen. Smältvatten från bergstoppar rann ner längs bergets vägg som formats av vattnet till vad som såg ut som trappsteg. Fruset i nederkant och med frustande vatten i forsande rörelse. Här ville alla ta foton och Linda som inte gapade lika förstelnat som jag kunde hjälpa andra att få den ultimata bilden av sig själva vid detta vattenfall.

Flåmsbanan - reaktionista.se
Norway in a nutshell - Flåm till Myrdal - Flåmsbanan - reaktionista.se
FOTO Linda Engström / Resa medvetet

Lyckligare än så här kan jag knappast bli med adrenalinet i varje litet skrymsle av min kropp. När vi körde in i Myrdal låg snön som ett täcke över bergstopparna och kylan bet i kinderna. På perrongen sjöng vi “Den vilda” av One More Time fria och vilda i den friska luften. Livet! <3

Myrdal – Oslo

Norway in a nutshell Myrdal till Oslo
- reaktionista.se
Myrdal till Oslo tåg - reaktionista.se

Här trodde vi att vi skulle få vila, men inte visste vi att naturen ovanför trädgränsen skulle vara än mer spektakulär än den nedanför. Här åkte vi liksom rakt in i Game of Thrones vintersäsong. Vi såg till och med några ensamma vita vandrare från tågfönstret. De verkade dock rätt ofarliga, även om dramatikern i mig hade många historier på lager. 😉

Norway in a nutshell - reaktionista.se
Linda resa medvetet - reaktionista.se
Norway in a nutshell - Myrdal till Oslo tåg - reaktionista.se
Myrdal till Oslo över trädgränsen - reaktionista.se

Hur många foton kan man ta på norska landskap? Jo men rätt så många visade det sig längs Norway in a nutshell. Jag har liksom inte ord längre, så ni får nog vara lika ordlösa som jag var då med ständigt knäppande fingrar och ögon stora som tefat.

Myrdal till Oslo tåg - reaktionista.se
FOTO Linda Engström / Resa medvetet

Solen gick ner över landskapet vilket faktiskt var lite efterlängtat då hjärnan var överbelastad av överbelastning så att säga. Vi anlände till Oslo när det var en timme kvar av dygnet, däckade i säng på ett hotell nära tågstationen inför en sista resdag.

Norge - reaktionista.se

Här hittar du mina andra inlägg från denna resa.

Om du vill ha mer matnyttiga inlägg om Norway in a nutshell och resande generellt så rekommenderar jag att kika in hos Linda på resamedvetet.se – om du till exempel vill göra samma resa eller bara resa överhuvudtaget.