Oktober 2019 började hos fadderbarnen som införde “krama Wilda” som en del i leken. Efter det har jag varit med om ännu fler äventyr, som att klättra upp på ett berg och fira en 60-åring med en hejdundrande fest. Jag har kommit in ännu mer i socialtjänstens arbete, plockat svamp i mängder, genomgått utbildning i BBIC, börjat i samtal hos kurator och närmat mig den stora sorgen. Mitt i allt stannade jag upp i insikten om att jag får vara ifred nu, 15 år senare. Jag avslutar oktober med att dricka te och höstpyssla med en vän som nu bor i huset bredvid mitt.


2019 är mitt ledord “hämta hem din själ”. Åtta konkreta mål vägleder mig vidare i självmedkänsla, hälsa, sinnesro och personlig utveckling med självkännedom.

Oktoberdrömmar - reaktionista.se

Så har jag “hämtat hem min själ i oktober

  • Lagt alla måsten åt sidan för en stund.
  • Spenderat tid med vänner i varande.
  • Plockat svamp.
  • Varit mycket i skogen.
  • Klättrat upp på ett berg och suttit och betraktat utsikten länge.
  • Gråtit ur mig.
  • Skrattat med kollegor så att det har gjort ont i magen.
  • Tagit emot hjälp när jag var sjuk.
  • Fotograferat frosten.
  • Bett om ursäkt när jag har reagerat mer än nödvändigt.
  • Legat skavfötters med Asla.
  • Gått och gått.
  • Stått på mig i sånt jag behöver.
  • Planerat hållbart.
  • Satt egna gränser på praktiken för min ork.
  • Berättat hur det känns.
  • Släppt krav på studierna och gjort minsta möjliga.
Svampskogen - reaktionista.se

Fysisk hälsa | tusentals steg

Inflammationen i benhinnorna har släppt och nu traskar jag mina 10 000 steg per dag, ibland några tusen till. Promenaderna börjar bli mer och mer en del av vardagen, och något som ger mig bättre sömn. De balanserar den mentala tröttheten från praktiktimmarna. Jag gör några yogaövningar ungefär varannan dag men har inte riktigt haft tid över för mer än så. Jag gör det mest när jag har ett behov av att stretcha ut kroppen. Det finns en längtan efter mer förebyggande yoga men motivationen är inte helt där än.

Jag har svårt att förstå vad för mat min mage mår bra av. Jag verkar just nu reagera på allt möjligt. Havre, soja, vete, linser, kikärtor, linfrön… Det börjar kännas som att det egentligen är stress det handlar om. Kanske har alla ätstörda år också fått sina konsekvenser. Jag ska göra ett nytt försök att få komma till en dietist. Sist fick jag ju tyvärr höra att jag var för normalviktig för remiss. Mycket ska man få höra.

Jag blir inte helt färdig varje dag av praktiktimmarna längre. Ofta orkar jag ändå något när jag kommer hem. Hjärntröttheten är inte lika påträngande. En seglivad förkylning kommer och går men den beror nog mest på att jag har blivit kall och jag utsätts ju för alla möjliga bakterier och virus på jobbet (med alla småbarnsföräldrar inräknade).

Oktoberdrömmar - reaktionista.se

Själslig hälsa | att möta depressionen

Depressionen har aktiverats på nytt genom mörkrets intåg, men framför allt märker jag den i mina tröttaste stunder. Jag har känt mycket skam och ensamhet i samband med det. Ändå finns det en del ventiler jag använder. För det mesta mår jag ändå bra i grunden och känner mig tillfreds med praktikplatsen och att vara med mig själv. Jag har inte kvar den självkänsla jag byggde upp innan studierna och det märks mest i relation till andra. Den har naggats i kanten upprepade gånger de senaste åren. Många relationer har gått sönder på olika sätt och många av mina relationsmönster har övergått i osäkerhet, isolering och att jag känner mig som en främmande fågel bland andra människor.

Jag levde länge i faran. Nu när jag inte är där på samma sätt är det svårt att förstå. Att jag får vara ifred. Den viktiga årsdagen markerade något viktigt för mig. Något som jag kanske på djupet ännu inte helt förstår. Sorgen är fortfarande stor och den gör sig påmind i många situationer. Jag är bra på att klara mig och få livet att fungera även i svåra stunder och det är både min förbannelse och styrka.

Jag har börjat i samtal hos en kurator. Det finns en ambivalens i det. Det väcker mycket, och framför allt är det svårt att ge en bild av det jag har med mig i korta samtal varannan vecka. Än så länge är det tydligt för mig att det finns mycket sorg att ta hand om, och att jag behöver arbeta fram en acceptans inför vilka oundvikliga effekter min bakgrund får i mitt liv idag.

Om vardagen - reaktionista.se

Relationer| en stjärna och flera

Jag har en stjärna i min bästa vän Therese. Den så gott som dagliga kontakten gör mig trygg och mjuk. Att hennes barn också har en tendens att ta sig förbi alla mina rädslor och få mig att känna mig sådär villkorslöst älskad är den största skatten i mitt liv.

Annars fylls jag på med vänskap från många håll. En vän som jag nu kan träffa mer spontant är Malin som nyss flyttat granne till mig. Så glad för det! Det är så skönt att inte behöva räkna in transportsträckan. När jag var en sväng till Örebro fick jag också chansen att luncha med Elin som jag skulle kunna prata i timmar med. En dag på relaxen med Marielle och Denise var precis vad jag behövde i början av månaden efter att första seminarieuppgiften var klar. Det finns trygghet i vetskapen om att vi kan dela våra upplevelser av praktiken då och då. Kollegorna på praktiken ger mig nya lärdomar hela tiden och våra gemensamma skratt smittar långt efteråt.

En höjdpunkt under oktober var när vi firade stjärnmammans 60-årsdag på Steam Hotel i Västerås. Jag fick äntligen träffa flera av hennes vänner som jag hört så mycket om genom åren och också mysa med bonuskusinerna vid hotellfrukosten.

Bullet journal i oktober - reaktionista.se

Vardagen | trygg och utmanande

Det är inte så lätt att få ihop livet just nu, men det går. Svårast är det precis innan deadline för seminarieuppgiften, så antagligen skulle jag behöva börja tidigare för att ligga i fas. På samma gång behöver jag en liten paus när det har varit en intensivare period. Detta är en av flera saker jag upplever att jag ligger i otakt med.

Jag har varit på praktiken nästan tio timmar mer än i september utslaget på månaden. Detta är mycket tack vare utbildningen jag gick i BBIC (Barns behov i centrum) under tre heldagar. Givande dagar helt klart, trots att jag var precis i slutfasen av min influensa då. Vissa dagar har jag varit väldigt trött, men när jag nu känner mig alltmer trygg i arbetsuppgifterna är det också mer okej att vara trött. Jag är väldigt snabb på det administrativa så jag får träna på att sakta ned tempot. Det är alltid ett problem för mig i arbetsgrupper, vilket jag tänker att jag kommer att ha stor fördel av när jag kan jobba så många timmar jag orkar och ändå få lika mycket gjort som på en heltid.

Under oktober har jag haft fler “fria” dagar. Jag har bokat in sådana och bara släppt alla måsten. Det har varit viktigt för att inte tappa bort mig i alla måsten. Trots det (eller tack vare?) har jag hunnit med vardagsbestyren bättre denna månad. Kreativiteten stryker på foten, men kameran hjälper mig att skapa och känna in. Den intuitiva processen jag går in i när jag redigerar foton är numer som att gå in i en annan dimension, det ger mig andrum.

Gul oktoberskog - reaktionista.se

Bloggen i oktober

Jag har haft dåligt samvete för bloggen mycket i oktober, tills jag insåg att det också finns behov av vila härifrån. Jag vill inte att det ska bli prestation och det är så lätt när bloggen blir en del av livets ekorrhjul. Samtidigt som bloggen också är något som håller mig fokuserad framåt och grundar mig i nuet, när det funkar som bäst. Jag tror också att jag står i ett vägskäl här där jag möjligtvis behöver välja att nischa mig mer mot trauma och släppa det mer vardagsnära till andra sociala medier. Instagram trivs jag bättre och bättre med. Formatet är lättillgängligt när jag inte har så mycket ork och tid över för bloggen, så där vill jag fortsätta.

Parallellt med detta leder jag två Facebook-grupper utifrån temat “att växa ur trauma” där den ena är en gemenskapsgrupp och den andra är en mer strukturerad självhjälpsgrupp med veckovisa uppgifter. Det ligger nära det jag vill göra, att komma närmare personer och stötta i växande. Det var tufft i början av månaden när min co-admin behövde backa från sin roll pga stora livsförändringar. Jag har än så länge inte landat i om jag behöver söka en ny co-admin eller om det håller ändå. Självklart är det alltid lättare att vara två, men flera medlemmar hjälper till att skapa tryggheten och än så länge känns det bra så.

De populäraste inläggen från oktober

Untitled

Månadens stjärnögonblick

När 6-åriga A tittade upp på mig och sa “världens bästa Wilda” och kramade mig.

Mål och planer för november

  • Följa med min handläggare till Kammarrätten i Jönköping.
  • Tända ljus för saknade vänner under All helgona.
  • Fortsätta gå mina promenader dagligen.
  • Genomgå mammografi utifrån ärftligheten.
  • Ställa frågor om sådant jag känner mig osäker på hur man gör.
  • Ringa in vad som ger mig energi och göra mer av det.
  • Få in yoga mer i vardagen.
  • Delta i kursplanegruppens tvådagarsmöte.
  • Följa med familjehemssekreterare under en dag.Börja skriva min allra första utredning på socialtjänsten.

Hur har oktober varit för dig?

1 kommentar

  1. Fint att ta del av och läsa <3. Som alltid väldigt härliga bilder! Fantastiskt att du promenerar så mycket. Bra att du får träffa kurator!

    Jag har hängt med mina nya kompisar, vi har tränat, lagt pussel och umgåtts. Jag och hon-jag-saknat-mest-sen-jag-flyttat var på slöjddag på muséet. Jag har varit på fem träningspass på studion! Väldigt glad över att jag lärt mig flera trick jag kämpat länge med nu. Kunde skörda några hemodlade physalis. Jag har börjat accepterat att kroppen inte var redo för träning och att jag får ta det lugnare i november. Jag har uppskattat mina arbetsbyxor med knäskydd och kände mig bekväm med att åka och storhandla mat i dom. Jag har läst massor. Jag hade hoppats att jag skulle ha burit in all ved i vedboden, men jag är på god väg iaf. Jag har försökt lyssna på kroppen och vilat mycket (läsning är vila för mig). Just det, hade en intressant dag helt utan mobiltäckning och internet. Annorlunda! När jag åkte inte till stan på eftermiddagen fick jag veta att det var pga en avgrävd kabel.

    Mindre bra: Min kropp har sagt ifrån med förkylningssymtom, enorm trötthet och vääldigt sen ägglossning. Jag har vissa dagar haft mörka tankar och gråtit mycket (men ändå mindre än tidigare månader). Jag verkar ha fått in möss i huset och i väggarna. Har lånat en katt (som inte är jättenöjd över att vara inomhus) så nu har jag inte märkt nåt av mössen.

    Månadens boktips: https://www.bokus.com/bok/9789174247961/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda/
    Månadens TED-talktips: https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong och https://www.ted.com/talks/johann_hari_this_could_be_why_you_re_depressed_or_anxious

    Jag har äntligen börjat med bullet journal på riktigt! Jag köpte en bok 2016, men den var blank och jag kände nog för mycket prestationsångest och tappade inspirationen. Den slutade som bok för att hålla koll på vilka vitaminer jag ätit under månaden. För ganska precis ett år sen köpte jag en ny bok, med prickar (när det var halva priset på panduro :D). I mitten av oktober tog jag tag i det. Jag har bestämt att det ska vara prestigelöst och jag inte ska gå all-in. Fast är redan på sida 60 :O, har köpt fler pennor och är sugen på att köpa en bok för bara träning. Har redan googlat efter en med prickar och spiral…

    I november ska jag träna mer på att be om och ta emot hjälp. Försöka komma ut på kort promenad varje dag. Fortsätta läsa typ varje dag, försöka vara kreativ och se till att sova ordentligt.

Kommentera